رایگاه

تارنمای دیدمان و اندیشه؛ یادداشت‌های محمدجواد اخوان

رایگاه

تارنمای دیدمان و اندیشه؛ یادداشت‌های محمدجواد اخوان

رایگاه

«فبشر عبادالذین یستمعون القول فیتبعون احسنه»

آن چه می نویسم احتمالا دیدگاه و نظر من است، اما نام تارنمای خود را «رایگاه» نهادم تا مکانی باشد جهت اقتراح و تضارب آرا و خوانندگان محترم خود بیاندیشند و برترین را برگزینند!

کانال من در شبکه اجتماعی تلگرام
https://telegram.me/mjakhavan

طبقه بندی موضوعی
بایگانی

۴ مطلب در مهر ۱۳۹۵ ثبت شده است

انتخابات مدیران دو مأموریتی و امکانات دولتی

با ابلاغ سیاست‌های کلی انتخابات از سوی رهبر معظم انقلاب اسلامی، چارچوب کلی و خط‌ مشی عمومی اقدامات و برنامه‌های نظام جمهوری اسلامی ایران در حوزه مراجعه به آرای عمومی برای برگزیدن کارگزاران و تصمیم‌گیران کشور مشخص گردید. طبعاً مجموعه بسته سیاستی که حاصل ساعت‌های کار کارشناسی در عالی‌ترین سطوح تصمیم‌سازی و تصمیم‌گیری است، به حوصله و مجال فراخی نیازمند است، اما به‌طور نمونه می‌توان به یکی از مهم‌ترین نکات مستتر در این بسته سیاستی پرداخت و آن را موردبررسی قرار داد.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۷ مهر ۹۵ ، ۰۰:۰۲
محمدجواد اخوان

اولین قربانی سناریوی دوقطبی‌سازی

هر چند تا لحظه نگارش این سطور، خبر استعفا یا برکناری علی جنتی از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی دولت یازدهم، در حد گمانه‌‌زنی رسانه‌ای است، اما استمرار و عدم تکذیب آن را می‌توان به حساب احتمال بالای آن دانست. اگر این خبر در روزهای آتی ما‌به‌ازای واقعی پیدا کند بدین معناست که اولین جابه‌جایی وزیر در دولت یازدهم صورت گرفته و باید منتظر پیامدهای آن نیز ماند.

۱ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۵ مهر ۹۵ ، ۰۰:۴۷
محمدجواد اخوان

نقشه راه تحول حوزه

حوزه علمیه، نهاد مولد دانش دین در جهان تشیع بوده و با پیروزی انقلاب اسلامی و برپایی حکومتی مبتنی بر آموزه‌های اسلامی، جایگاهی ویژه در جامعه یافته است. به عبارت دیگر اگر تا پیش از انقلاب، حوزه‌ها صرفاً نقشی اصلاحگرایانه برای خود قائل بودند، اکنون انتظار می‌رود حوزه‌ها به تمام پرسش‌های اساسی حکمرانی دینی و نحوه اداره جامعه پاسخ گویند. از سویی تحولات و تطورات اجتماعی در ایران و جهان در دهه‌های اخیر به گونه‌ای بوده است که میزان تهاجم جریانات ضددین و انحرافی به ساحت شریعت مقدس و اعتقادات جامعه مضاعف شده و لازم است جریان حوزوی با سرعت و شتابی حتی بیشتر از تحولات روز خود را در مقام حراست از ایمان مردم ببیند. در همین راستا رهبر معظم انقلاب اسلامی در دیدار اعضای شورای‌عالی حوزه‌های علمیه به طرح نکات مهمی پرداختند که بر مبنای این نکات می‌توان به «نقشه راه تحول در حوزه» - که مطالبه دیرینه امام خامنه‌ای از حوزه‌های علمیه بوده است- دست یافت. در ادامه به طور مختصر به برخی از مهم‌ترین این محورها می‌پردازیم

۱ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۳ مهر ۹۵ ، ۰۰:۰۱
محمدجواد اخوان

محک ولایت‌مداری

در هفته‌های اخیر بحث‌های مفصلی در فضای مجازی و محافل نیروهای انقلاب حول ماجرای دیدار رئیس‌جمهور سابق با رهبر معظم انقلاب و محتوای این دیدار درگرفته بود که انتشار بیانات معظم‌له در ابتدای درس خارج فقه دیروز تا حدود زیادی واقعیت‌های امر را آشکار نمود. با این حال با تأمل در همین بیانات نکاتی فهمیده می‌شود که ذکر آن خالی از لطف نیست

۲ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰۶ مهر ۹۵ ، ۰۸:۱۴
محمدجواد اخوان