رایگاه

تارنمای دیدمان و اندیشه؛ یادداشت‌های محمدجواد اخوان

رایگاه

تارنمای دیدمان و اندیشه؛ یادداشت‌های محمدجواد اخوان

رایگاه

«فبشر عبادالذین یستمعون القول فیتبعون احسنه»

آن چه می نویسم احتمالا دیدگاه و نظر من است، اما نام تارنمای خود را «رایگاه» نهادم تا مکانی باشد جهت اقتراح و تضارب آرا و خوانندگان محترم خود بیاندیشند و برترین را برگزینند!

کانال من در شبکه اجتماعی تلگرام
https://telegram.me/mjakhavan

طبقه بندی موضوعی
بایگانی

۵ مطلب در شهریور ۱۳۸۹ ثبت شده است

مبدأ تحولات؛ منشأ استقلال

دانشگاه و جنبش دانشجویی در اندیشه امام (ره)

جنبش دانشجویی متشکل از دانشجویان فعال و کوشا در جهت تحقق آرمانهاست. در نگاه و اندیشه امام ره) نیز دانشجو دانشگاه مقام والای دارد. امام (ره) از دانشجو انتظار دارند که ادامه دهنده راه سعادتمند انبیا الهی باشند:

«شما جوانان دانشجو و جوانان عزیزى که از هر جا آمده‏اید، امید این ملت هستید که باید این راهى را که فرا راه شما گذاشته شده است به آخر برسانید. و این نهضتى را که در راه او آن همه جانفشانى شده است، ادامه بدهید. و این صراط مستقیمى را که انبیا جلو راه بشر گذاشتند و نبى اکرم آخرین انبیا و اشرف همه، آن راه را جلو مردم گذاشتند، و مردم را دعوت به این صراط مستقیم کردند و هدایت کردند به راه انسانیت و خروج از همه انحاى کفر و الحاد و خروج از همه ظلمات به نور مطلق، باید شما جوانها همان راه را ادامه دهید تا اینکه پیرو رسول اکرم و در مکتب حضرت صادق پیروانى‏شایسته باشید[1]

دانشگاه نیز در منظر حضرت امام ره) جایگاهی اساسی و مبنایی در کشور دارد. این مسئله تا بدان حد است که ایشان اصلاح و افساد یک کشور را وابسته به دانشگاه می داند:

«دانشگاه یک کشورى اگر اصلاح بشود آن کشور اصلاح مى‏شود؛ براى اینکه آنکه در رأس امور اجرایى یا تقنین یا قضاوت یا اینطور چیزها واقع مى‏شود دانشگاهیها هستند و روحانیین و با اصلاح این دانشگاه امور کشور اصلاح مى‏شود و با انحراف دانشگاه، کشور منحرف مى‏شود. حتى اگر یک استاد منحرف باشد ممکن است که اثرش براى یک کشور اثر چشمگیر باشد؛ براى اینکه یک استاد منحرف ممکن است که جمعى از جوانها را منحرف کند و آنها هم همین‏طور در دراز مدت، یک وقت یک غائله بزرگ برپا بشود[2]

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۳۱ شهریور ۸۹ ، ۱۵:۲۳
محمدجواد اخوان


از تاریکخانه اشباح تا پایگاههای دشمن

مروری بر دو دهه فعالیت رسانه های تجدیدنظرطلب

مطالعه جریان رسانه ای تجدیدنظرطلب نشان می دهد این جریان در دهه دوم انقلاب رشد کرده و در دهه سوم انقلاب بسیاری از نیات خود را اجرایی می سازد. پیشینه حرکت رسانه ای تجدیدنظر طلبان به سال های پایانی دهه شصت باز می گردد. در دو سال پایانی دولت مهندس موسوی، وزارت ارشاد اجازه انتشار نشریاتی هم چون «دنیای سخن» و «آدینه» را به جریان سکولار داد که در قالب فعالیت های ادبی و فرهنگی اجتماعی مأمنی را برای بازگشت سکولار ها و طرد شدگان از سوی انقلاب و مردم فراهم آورده بودند.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۷ شهریور ۸۹ ، ۱۴:۱۸
محمدجواد اخوان

اخوان: آبروی ملت ایران در جهان به واسطه استکبارستیزی آن است

اخوان از اعضای بسیج دانشجویی دانشگاه خواجه‌نصرالدین طوسی به عنوان آخرین سخنران طی سخنانی، گفت: امروز صدای توحید و استکبارستیزی ملت و امت اسلامی ایران از ام‌القرای اسلام، گوش جهانیان را به لرزه درآورده است

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۲ شهریور ۸۹ ، ۲۳:۲۱
محمدجواد اخوان

فاصله ای میان پاستور و بهارستان!*

نحوه تعامل قوا یکی از پارامترهای موثر در بررسی نظام های سیاسی پیشرفته است. گسترش ساختار دیوانی در نظام های نوین موجب پدیدار شدن قوای مقننه، قضاییه و مجریه شده است. وجود و لوازم قوای سه گانه، نحوه تعامل این قوا، پیشبینی سازوکار های حقوقی قانوی این امر و نیز مباحثی همچون تفکیک قوا و استقلال قوا از مهمترین مسئالی است که امروزه در دستور کار دانش سیاسی است.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰۵ شهریور ۸۹ ، ۲۳:۱۵
محمدجواد اخوان


حاشیه هایی برای فراموشی متن!

هدف قرار دادن سرمایه های اصلی اجتماعی و مصادیق برجسته قدرت نرم جمهوری اسلامی مورد توجه دشمنان در جنگ نرم است. برای ناکام گذاشتن و خنثی کردن توطئه های دشمنان با کمترین هزینه، آشنایی با راهبردها، سیاست ها، شیوه ها و روش های آنان یک ضرورت است. در جنگ نرم دشمنان علیه جمهوری اسلامی، اصل ولایت فقیه، ولی فقیه و به طور مشخص در مقطع کنونی رهبر معظم انقلاب اسلامی به عنوان یکی از کلیدی ترین، اساسی ترین و موثرترین قدرت های نرم جمهوری اسلامی مورد هجوم قرار گرفته است. دشمنان ما به خوبی دریافته اند که علل حفظ و نگهداری و استمرار بخشیدن به انقلاب اسلامی، همان علل پدیده آورنده و ایجادکننده انقلاب اسلامی است.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰۲ شهریور ۸۹ ، ۱۸:۱۶
محمدجواد اخوان