رایگاه

تارنمای دیدمان و اندیشه؛ یادداشت‌های محمدجواد اخوان

رایگاه

تارنمای دیدمان و اندیشه؛ یادداشت‌های محمدجواد اخوان

رایگاه

«فبشر عبادالذین یستمعون القول فیتبعون احسنه»

آن چه می نویسم احتمالا دیدگاه و نظر من است، اما نام تارنمای خود را «رایگاه» نهادم تا مکانی باشد جهت اقتراح و تضارب آرا و خوانندگان محترم خود بیاندیشند و برترین را برگزینند!

کانال من در شبکه اجتماعی تلگرام
https://telegram.me/mjakhavan

طبقه بندی موضوعی
بایگانی

۲ مطلب در آبان ۱۳۹۱ ثبت شده است

هنوز مبارزه تمام نشده است!

برادر وحید یامین پور در صفحه شخصی خود در گوگل پلاس نوشته اند: «معاون دبیرکل جنبش جهاد اسلامی فلسطین میگوید همه سلاحهای موجود در باریکه غزه، از فشنگ تا موشک ساخت ایران و متعلق به ایران است. جالب است نه... زمانی می گفتیم رابطه ی ما با امریکا رابطه ی گرگ و میش است... تمام شد. وقتی تو با دست دیگران هزاران کیلومتر دورتر از مرزهای کشورت، دشمنت را زمینگیر می کنی دیگر میشی نیستی که از گرگ می ترسد. ما در شرایط خیبریم... در آستانه ی فتح قلعه ی یهودیان نژاد پرست.»

تردیدی وجود ندارد که ما در شرایط بدر  و خیبریم. اما این جمله «می گفتیم رابطه ی ما با امریکا رابطه ی گرگ و میش است... تمام شد.» کمی ابهام زاست.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۳۰ آبان ۹۱ ، ۱۵:۳۰
محمدجواد اخوان

 

رهیافت پژوهی مواجهه نظام سلطه با ایران هسته ای

ایران-امریکا؛ منازعه در راند پایانی

 

یکی از نتایج اصلی پیروزی انقلاب اسلامی ایران، تغییر در معادلات قدرت و مناسبت بین‌الملل به گونه‌ای بود که سبب گشودن جبهه‌ای جدید در رقابت‌های جهانی بود که با شعار اساسی «نه شرقی-نه غربی» چارچوب حاکم بر روابط جهانی را به چالش کشید و حتی با فروپاشی بلوک شرق ، حاکمیت هژمونیک نظام سلطه و استکبار جهانی به رهبری ایالات متحده آمریکا را به رسمیت نشناخت. با گذشت بیش از سه دهه از عمر نظام اسلامی، عرصه مواجهه جمهوری اسلامی ایران با نظام سلطه روز به روز گسترش یافته است و تحلیل وضعیت موجود و برآوردی از تحولات آینده نشانگر آن است که با مرور زمان کفه  قدرت ج.ا.ا در حال سنگین تر شدن بوده و روند افول سلطه امریکا هرچه بیشتر شتاب گرفته است.

در سال‌های اخیر منازعه ایران و آمریکا مورد توجه بسیاری از تحلیلگران مسائل استراتژیک بین‌الملل قرار گرفته است و بسیاری از آنان این عرصه را به سان میدان رقابتی می‌دانند که به دقایق پایانی خود نزدیک می‌شود. با این تفاصیل و با تأملی در روندهای افت و خیز رقبا و حریفان این آوردگاه می‌توان تا حدودی نتایج بازی خصوصاً در راند آخر آن را پیش بینی نمود. با این حال تحلیل وضعیت موجود و ارائه برآوردی از آینده نیازمند مداقّه بیشتری است که در ادامه کوشیده خواهد شد به بررسی و تحلیل آن پرداخته شود.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۱ آبان ۹۱ ، ۱۷:۱۹
محمدجواد اخوان