رایگاه

تارنمای دیدمان و اندیشه؛ یادداشت‌های محمدجواد اخوان

رایگاه

تارنمای دیدمان و اندیشه؛ یادداشت‌های محمدجواد اخوان

رایگاه

«فبشر عبادالذین یستمعون القول فیتبعون احسنه»

آن چه می نویسم احتمالا دیدگاه و نظر من است، اما نام تارنمای خود را «رایگاه» نهادم تا مکانی باشد جهت اقتراح و تضارب آرا و خوانندگان محترم خود بیاندیشند و برترین را برگزینند!

کانال من در شبکه اجتماعی تلگرام
https://telegram.me/mjakhavan

طبقه بندی موضوعی
بایگانی

۸ مطلب در تیر ۱۳۹۵ ثبت شده است

وقتی کودتاچی قانونگرا می‌شود!

وقوع کودتای نافرجام در ترکیه، این کشور را به کانون توجهات رسانه‌ها و ناظران سیاسی تبدیل کرد. در این میان علاوه بر تحلیل‌هایی که در مورد کم و کیف این کودتا، ریشه‌ها و عوامل آن ارائه می‌شد، در مواضع برخی، نوعی بهره‌برداری از این تحولات نیز به چشم می‌خورد. جالب اینجاست که برخی سعی در استفاده مطلوب از این حادثه را داشتند که از خود کارنامه چندان رضایت‌بخشی در این زمینه ارائه نکرده‌اند.
از جمله یکی از مسئولان اجرایی اسبق که در فتنه 88 نیز نقش‌آفرینی کرده است در اظهاراتی قابل‌تأمل می‌گوید: «شکستن قانون و دهن‌کجی به رأی مردم فاجعه بزرگی است.» او همچنین ادامه می‌دهد: «هر جایی می‌خواهد باشد، کودتا محکوم است و باید همه آن را محکوم کنند. به‌کارگیری زور علیه قانون و گرفتن حق انتخاب از مردم، فاجعه بزرگی است.» او همچنین در همین سخنان خود تأکید کرده است: «باید مخالف را وادار کرد که در چارچوب قانون حرکت کند.»

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۱ ۳۰ تیر ۹۵ ، ۰۷:۳۸
محمدجواد اخوان

امنیت ملی، وجه‌المصالحه فزون‌طلبی‌های پسابرجامی

لایحه پیشنهادی دولت برای اصلاح قانون بودجه 95 اکنون بر روی میز نمایندگان مجلس قرار دارد و قرار است اهالی بهارستان، آن را ارزیابی نموده و موافقت و یا مخالفت خود را با آن اعلام نمایند. در این میان یکی از جنجالی‌ترین بندهای این لایحه مربوط به حذف تخصیص 5000 میلیارد تومانی برای تقویت بنیه دفاعی کشور است. حذف این بند با توجه وضعیت کنونی کشور و تهدیدات پیش رو می‌تواند پیامدهای مهمی داشته باشد، ازاین‌رو نمی‌توان به‌آسانی از کنار آن گذشت.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۸ تیر ۹۵ ، ۰۷:۳۹
محمدجواد اخوان

شمشیر سعودی و لبخند ناکارآمد

تجمع اخیر منافقین در پاریس، هرچند گردهمایی مضحکی از دشمنان عنود نظام اسلامی از طیف‌های گوناگون در کنار یکدیگر را به نمایش گذاشت، اما در عین‌ حال فایده‌ای نیز داشت و آن افتادن نقاب تزویر ارتجاع منطقه و آشکار شدن حمایت آن از تروریسم بود. حضور شاهزاده امنیتی آل‌سعود ترکی الفیصل که البته این روزها در جایگاه دلالی میان صهیونیست‌ها و دیگر شرکای تروریست آل‌سعود نقش‌آفرینی می‌کند، به‌خوبی نشان داد که حاکمان این روزهای «روضه‌الخریم» تا چه میزان، از حمایت از تروریست‌های نشان‌دار، ابایی ندارند.
۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۲ تیر ۹۵ ، ۰۱:۰۰
محمدجواد اخوان

وزن‌کشی دو کفه برجام

کمتر از چند روز تا اولین سالگرد اعلام توافق جامع هسته‌ای میان ایران و کشورهای 1+5 (موسوم به برجام) مانده است و می‌توان در آستانه اولین سالگرد اعلام برجام به ارزیابی کلی از این توافق و نتایج اولیه آن پرداخت. البته ذکر این نکته ضروری است که برخی حامیان برجام و نیز برخی مسئولان اجرایی چندان موافق ارزیابی برجام نبوده و زمان حاضر را برای این امر «زود» می‌دانند، با این حال روشن است که موضوعی با این وسعت و اهمیت نمی‌تواند از دیدگاه ناظران و افکار عمومی دور بماند و منطقی نیست تا ارزیابی موضوعی که تأثیر آشکاری بر منافع ملی و راهبردی کشور دارد به آینده موکول شود.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۰ تیر ۹۵ ، ۰۶:۲۱
محمدجواد اخوان

تجربه، سنگ محک تکیه به غرب

امروز، به‌کرات سخن از توسعه به میان می‌آید و عده‌ای نیز برای مدل‌سازی آن نظریه‌پردازی می‌کنند. در میان نظرگاه‌های این حوزه می‌توان رهیافتی را شناسایی کرد که با تقسیم‌بندی جهان به توسعه‌یافته، درحال‌توسعه و توسعه‌نیافته این مفهوم را القا می‌کند که کشوری توسعه‌یافته به شمار می‌رود که دارای فرهنگ، آداب، رفتار و جهت‌گیری سیاسی با مختصات غربی باشد. بر این اساس درحال‌توسعه یعنی کشوری که در حال غربی شدن است و توسعه‌نیافته یعنی کشوری که در مسیر غربی شدن قرار ندارد. ملاک این تقسیم‌بندی نه برخورداری از دانش و فناوری پیشرفته، بلکه برخورداری از فرهنگ و ارزش‌های غربی و حرکت در مسیر کسب آنها است. در این راستا، ایده توأم بودن فرهنگ و فناوری را مطرح نمودند. مدعای این ایده این بود که یا باید فناوری را با فرهنگ پذیرفت یا هر دو را رد کرد و چون فناوری از غرب می‌آید، باید فرهنگ هم از غرب بیاید.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۴ تیر ۹۵ ، ۱۱:۴۹
محمدجواد اخوان

صدای پای اشرافیت

ماجرای افشای فیش حقوقی برخی مدیران دولتی که حکایت از دریافتی‌های غیرعادی و نجومی این دسته از مدیران داشت و جنجال‌های رسانه‌ای پیرامون آن، ‌این روزها به یکی از دلمشغولی‌های افکار عمومی تبدیل‌شده و سؤالات مختلفی را در ذهن‌ها شکل داده است. قانونی یا غیرقانونی بودن ارقام حقوق و مزایای درج ‌شده بر فیش‌ها، نوع گرایش سیاسی مدیران مربوط، فاصله دریافتی میان کف حقوق کارگران و کارمندان زیردست با مدیران فرادست مهم‌ترین نکاتی بوده که از زاویه دید ناظران بدان پرداخته‌ شده است. در کنار اینها می‌توان ماجرای حقوق‌های نجومی را از زاویه دید بلندمدت نگریست و در خصوص خاستگاه و البته پیامدهای آن تأمل نمود.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰۸ تیر ۹۵ ، ۰۳:۰۷
محمدجواد اخوان

فزون‌طلبی‌های پسابرجامی

«به‌نظر من مسئله بعد از برجام، از مسئله برجام مهم‌تر است.» این جمله کلیدی رهبر معظم انقلاب اسلامی در دیدار رئیس و نمایندگان مجلس خبرگان رهبری، دو ماه پس از اعلام برجام، در شهریورماه سال گذشته مورد توجه رسانه‌ها قرار گرفت و به‌نظر می‌رسد اکنون معنا و مفهوم بیش از گذشته روشن‌ شده است.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰۳ تیر ۹۵ ، ۰۳:۰۷
محمدجواد اخوان

عزت ملی، مهم‌ترین دارایی یک ملت

در گفتمان انقلاب اسلامی، «عزت ملی» جزو کلیدی‌ترین مفاهیم دسته‌بندی می‌شود به ‌نحوی‌ که در ادبیات رهبر معظم انقلاب اسلامی(مدظله‌العالی) این کلیدواژه جزو پرکاربردترین کلمات در ادبیات ایشان دسته‌بندی می‌گردد. در اندیشه معظم‌له، «عزت ملی» دارای منشأ است و عزت حقیقی تنها در سایه دینی بودن تأمین می‌شود؛ به بیان ایشان «در منطق قرآن، عزت واقعی و کامل متعلق به خداوند و متعلق به هر کسی است که در جبهه‌ خدایی قرار می‌گیرد. در مصاف بین حق و باطل، بین جبهه‌ خدا و جبهه‌ شیطان، عزت متعلق به کسانی است که در جبهه‌ خدایی قرار می‌گیرند. این، منطق قرآن است. در سوره‌ فاطر می‌فرماید: «من کان یرید العزّه فللّه العزّه جمیعاً».

۲ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰۱ تیر ۹۵ ، ۰۰:۳۵
محمدجواد اخوان