رایگاه

تارنمای دیدمان و اندیشه؛ یادداشت‌های محمدجواد اخوان

رایگاه

تارنمای دیدمان و اندیشه؛ یادداشت‌های محمدجواد اخوان

رایگاه

«فبشر عبادالذین یستمعون القول فیتبعون احسنه»

آن چه می نویسم احتمالا دیدگاه و نظر من است، اما نام تارنمای خود را «رایگاه» نهادم تا مکانی باشد جهت اقتراح و تضارب آرا و خوانندگان محترم خود بیاندیشند و برترین را برگزینند!

کانال من در شبکه اجتماعی تلگرام
https://telegram.me/mjakhavan

طبقه بندی موضوعی
بایگانی

۸ مطلب در آذر ۱۳۹۲ ثبت شده است

نه به آن و نه به این

ای کاش برخی همانقدر که در داخل از موضوع بالا هستند در مقابل خارجی ها هم ...!

۱۲ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۸ آذر ۹۲ ، ۲۲:۳۵
محمدجواد اخوان

ماندلا و فرصت‌طلبی اصلاح‌طلبان

درگذشت نلسون ماندلا، رهبر مبارزات مردم آفریقای جنوبی علیه نژاد‌پرستی که صدر خبرهای رسانه‌های جهان را به خود اختصاص داد، از جنبه‌ای بهانه‌ای شد برای کسانی که به هر دستاویزی چنگ می‌زنند تا مسیر بازگشت خود به قدرت را هموار می‌کنند. اینان با طرح موضوع برخورد ماندلا پس از سقوط رژیم نژاد‌پرست حاکم در عفو نیروهای مخالف، تلاش نمودند تا زمزمه‌های گذشت از گناهان جبران‌ناپذیر فتنه‌گران را طرح نمایند. هرچند این جریانات سیاسی تعمداً تنها بر روی بخش خاصی از زندگی و بینش ماندلا که مربوط به حوزه داخلی و تعامل داخلی است، تأکید می‌کنند، اما مروری بر رویکرد بین‌المللی ماندلا و نوع مواجهه وی با قدرت‌های استکباری، روشنگر آن است که اساساً شباهت چندانی میان منش و رویکرد شخصی همچون ماندلا و به اصطلاح اصلاح‌طلبان داخل کشور وجود ندارد.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۴ آذر ۹۲ ، ۲۲:۰۱
محمدجواد اخوان

حکایت خربزه و مناظره

حاشیه ای بر مناقشه دولت دهم و یازدهم

این روزها که جنجال بر سر گزارش بحث برانگیز 100روزه رئیس جمهور که اتفاقاً بیش­تر بر بررسی کارنامه دولت دهم گذشت، در محافل سیاسی و رسانه­ای درگرفته و البته واکنش رئیس جمهور سابق را نیز به دنبال داشته است بد نیست چند نکته ای در حاشیه ای این مناقشه را مورد اشاره قرار دهم:

۱۶ نظر موافقین ۱ مخالفین ۰ ۱۷ آذر ۹۲ ، ۲۳:۴۹
محمدجواد اخوان

حماسه‌سازان اصلی را فراموش نکنیم!

دستاوردهای عظیم جبهه حق در طول تاریخ رهاورد مجاهدت‌ها و پایمردی انسان‌های والایی بوده که در تبعیت از پیشوای جبهه حق و در مسیر آرمان‌ها از پای ننشستند و در این راه پرسعادت، گاه عزیزترین داشته‌های خود- یعنی جان خویش- را در طبق اخلاص نهادند.

سنت الهی این چنین است که کسانی مصداق واقعی آیه شریفه «إِنَّ الَّذِینَ قَالُوا رَبُّنَا اللَّهُ ثُمَّ اسْتَقَامُوا تَتَنَزَّلُ عَلَیْهِمُ الْمَلَائِکَهُ أَلَّا تَخَافُوا وَ لَا تَحْزَنُوا و َأَبْشِرُوا بِالْجَنَّهِ الَّتِی کُنتُمْ تُوعَدُونَ» هستند که با زحمات و تحمل دشواری‌ها، گاه مسیر تاریخ را عوض می‌کنند و حماسه‌های ماندگاری را رقم می‌زنند.

۱ نظر موافقین ۱ مخالفین ۰ ۰۵ آذر ۹۲ ، ۲۳:۳۴
محمدجواد اخوان

پیدا و پنهان توافق ژنو

چند نکته در باب توافق اخیر

در باب توافق اخیر ایران و 3+3 (5+1) بحثهای بسیاری شده است، من­باب ورود به بحث بنده نیز به چند نکته قابل تأمل اشاره می نمایم:

۱ نظر موافقین ۱ مخالفین ۰ ۰۴ آذر ۹۲ ، ۲۲:۴۶
محمدجواد اخوان

واکاوی استکبار ستیزی در معارف دینی

رهبر معظم انقلاب اسلامی، در دیدار اخیر با بسیجیان، با اشاره به تقابل راهبردی نظام اسلامی با نظام سلطه، به مبانی استکبارستیزی در معارف دینی پرداخته و فرمودند: «آنچه نقطهى مقابل نظام اسلامى است، استکبار است. جهتگیرى خصومت‌هاى نظام اسلامى با نظام استکبار است؛ ما با استکبار مخالفیم، ما با استکبار مبارزه می‌کنیم. استکبار یک واژهى قرآنى است که در قرآن دربارهى امثال فرعون و گروههاى بدخواه و معارض حق و حقیقت به کار رفته است. استکبار در گذشته هم بوده است، تا امروز هم وجود دارد. استخوانبندى استکبار در همهى دورهها یکى است؛ البته شیوهها و خصوصیات و روش‌ها در هر زمانى تفاوت می‌کند. امروز هم نظام استکبارى وجود دارد؛ رأس استکبار هم در دنیا، دولت ایالات متحدهى آمریکاست. استکبار را باید بشناسیم، خصوصیات استکبار را باید بدانیم، عملکرد و جهتگیرىِ استکبار را باید بدانیم تا بتوانیم خردمندانه رفتار خودمان را در مقابل او تنظیم کنیم. ما با برخورد غیرخردمندانه در همهى عرصهها مخالفیم؛ ما معتقدیم در همهى عرصهها، در همهى برنامهریزىها، در همهى جهتگیرىهاى جمعى و فردى باید با درایت و حکمت عمل کرد. اگر صحنه را نشناسیم، اگر دوست را نشناسیم، دشمن را نشناسیم، اگر امروز نظام سلطه را نشناسیم، استکبار را نشناسیم، چطور می‌توانیم با حکمت و درایت حرکت کنیم؟ چطور می‌توانیم درست برنامهریزى کنیم؟ لذا باید بشناسیم.»[1] در این یادداشت کوشیده خواهد شد تا در تبیین بیان معظم­له به صورتی گذرا نیم‌­نگاهی به مفهوم استکبار و استکبارستیزی در معارف دینی پرداخته شود.

۰ نظر موافقین ۱ مخالفین ۰ ۰۳ آذر ۹۲ ، ۲۱:۵۳
محمدجواد اخوان

پدر موشکی ایران، افتخار دانشگاه خواجه نصیر

نام او را دیگر همه شنیده ایم، هرچند که در طول حیاتش اصرار بر گمنامی داشت. «پدر صنعت موشکی ایران»، «او که نابودی اسرائیل را آرزومند بود» ... «سرلشگر پاسدار شهید مهندس حاج حسن مقدم»

انچه که مدت زیادی نیست، توفیق یافته ام از زندگی آن شهید بزرگوار دریابم ان است که این شهید بزرگوار نیز در حقیقت از شهدای دانش­آموخته دانشگاه صنعتی خواجه نصیرالدین طوسی به شمار می آید و این برای بنده که از دانش­آموختگان این دانشگاه هستم موجبات افتخار و سربلندی است.

۱ نظر موافقین ۱ مخالفین ۰ ۰۲ آذر ۹۲ ، ۱۴:۳۸
محمدجواد اخوان
فیس بوک، فضای مجازی و چند پرسش!  

چندی پیش رسانه‌ها از قول وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، جناب آفای علی جنتی سخنانی مبنی بر مجرمانه ندانستن فعالیت در شبکه اجتماعی فیس‌بوک خبری منتشر نمودند که از جهاتی محل تأمل بوده و لازم است نکاتی در باب آن مورد اشاره قرار گیرد:

۰ نظر موافقین ۱ مخالفین ۰ ۰۱ آذر ۹۲ ، ۲۲:۲۷
محمدجواد اخوان