رایگاه

تارنمای دیدمان و اندیشه؛ یادداشت‌های محمدجواد اخوان

رایگاه

تارنمای دیدمان و اندیشه؛ یادداشت‌های محمدجواد اخوان

رایگاه

«فبشر عبادالذین یستمعون القول فیتبعون احسنه»

آن چه می نویسم احتمالا دیدگاه و نظر من است، اما نام تارنمای خود را «رایگاه» نهادم تا مکانی باشد جهت اقتراح و تضارب آرا و خوانندگان محترم خود بیاندیشند و برترین را برگزینند!

کانال من در شبکه اجتماعی تلگرام
https://telegram.me/mjakhavan

طبقه بندی موضوعی
بایگانی

حاشیه سازی برای امنیت حاشیه سازان

يكشنبه, ۱۱ ارديبهشت ۱۳۹۰، ۰۱:۳۷ ب.ظ

رمزگشایی از ابعاد پیدا و پنهان چالش اخیر

حاشیه سازی برای امنیت حاشیه سازان

تأملی بر رویدادهای سیاسی کشور در دو هفته اخیر و نیز تأکیدات بیش از پیش رهبر معظم انقلاب مبنی بر لزوم آرامش روانی مردم، پرهیز از به صحنه کشانده اختلافات سلیقه‌ای و نیز هشدار در خصوص القای دوگانگی در ساختار نظام اسلامی می‌تواند از واقعیت آن چه می‌گذرد و نیز وظیفه فعالان و مؤثرین سیاسی و رسانه‌ای ارزشی و اصولگرا رمزگشایی نماید.

 

 

 

1-      بارزترین ویژگی صحنه چالش سیاسی اخیر که شاید در فهم چرایی آن نیز راهگشا باشد، ماهیت غوغاسازی و جریان سازی رسانه‌ای خاص است که متأسفانه از اتاق فکر یک جریان حاشیه ساز طراحی و در پایگاه‌های اینترنتی و شبه رسانه‌های این جریان انعکاس یافته و در بعد وسیع و چشمگیری در رسانه‌های بیگانه و ضدانقلاب (که فرصت‌طلبانه مترصد چنین خوراک تبلیغاتی هستند) گسترش و انتشار می‌یابد. بی تردید نمی‌توان از رسانه‌های دشمن و بیگانه جز این انتظار داشت، اما نکته قابل تأمل بیشتر در رویکرد جریان انحرافی و چالش زای درونی است که اصولاً پایستگی و بالندگی خویش را در گروی حاشیه زا و حاشیه زی بودن خود می‌داند. به بیان دیگر چنین جریانی تنها در صورت ایجاد حاشیه‌های کاذب و ساختگی به جامعه معرفی شده و حتی شناخته شده تر می‌گردد و تنها در فضای غبارآلود ناشی از حواشی چالش زا ست که می‌تواند در پشت چهره‌های محبوب و موجه پنهان شود و با حذف جریان‌های اصولگرای ناب (که به چشم رقیب بدان‌ها می‌نگرد) بر وسعت حوزه نفوذ خویش بیفزاید. مروری بر عملکرد و رویکرد این جریان در دو ساله اخیر و خصوصاً تأمل در سخنی – منسوب به چهره‌ی محوری این جریان- با این مضمون که «بدنامی بهتر از گمنامی است» می‌تواند دلیل صحت این مدعا باشد.

2-      از سوی دیگر توجه به سناریوی رسانه‌های بیگانه و همسو با نظام سلطه در این ماجرا نشانگر کینه عمیق و عداوت دیرین آنان با عمود خیمه نظام اسلامی، یعنی رکن رکین ولایت فقیه است. القای وجود «حاکمیت دوگانه» و «تقابل بخشی از حاکمیت با شاکله اساسی نظام» با هدف ضربه زدن به ولایت فقیه انجام می‌گیرد. این سناریو که پیشینگان به دوره حضور تجدیدنظرطلبان در حاکمیت برمی گردد، پیش از این نیز در قالب اختلاف انگیزی و تشدید شکاف‌ها میان سران قوا و مسئولین در این رسانه‌ها دنبال شده بود و همان مقطع نیز با هشدار جدی رهبر فرزانه انقلاب به مسئولین نظام برای پرهیز از دستاویزسازی برای دشمن همراه بود. مع الأسف مشاهده می‌گردد شبه رسانه‌های داخلی جریان چالش زا، نه تنها به این تأکید معظم له وقعی ننهادند، بلکه با شایعه پراکنی و دامن زدن به این فضا، خوراک رسانه‌ای لازم را در اختیار رسانه‌های بیگانه قراردادند.

3-      خط تبلیغی «تحمیل به رهبری» و «تلاش برای جلوگیری از این مسئله» در کنار «تشکیک در ماهیت مصلحتی که رهبری در ابقای وزیر اطلاعات دادند» سناریویی بود که در دستور کار شبه رسانه‌های این جریان قرار گرفت، تا از سویی اتهام «ایستادگی این جریان در مقابل نظر ولایت» را رد نمایند و از سوی دیگر با غبارآلوده کردن فضا، اهداف از پیش تعیین شده محقق گردد. در این خصوص نکته قابل توجه آن است که با اندکی درنگ در ماهیت برخی مسئولین به وضوح روشن خواهد شد که کدام جریان و با چه هدفی به دنبال تحمیل نظر خود به رهبری است و صد البته ثابت شده است که رهبر معظم انقلاب نیز در طول بیش از دهه ولایت خود بر این امت، ذره‌ای از آرمان‌ها و ارزش‌های اسلام و انقلاب عقب نشینی نخواهند نمود. در این جا بایستی به بعضی وسوسه گران، بازیگردانان و حتی کسانی که در میانه این اختلاف انگیزی، با دامن زدن به آن، سودای تصاحب بر ساختمان انتهای خیابان پاستور را در سر می‌پرورانند، سرنوشت تجدیدنظرطلبانی را یادآور شد که روزگاری با سیاست بازی‌هایی هم چون «تحصن در مجلس ششم»، «خروج از حاکمیت» و ... به دنبال امتیازگیری از نظام و ولایت بوده‌اند و البته پاسخ خویش را از ملت دریافت کردند.

4-      همان گونه که در بیانات اخیر مقام معظم رهبری به روشنی دیده می‌شود جنس مسائل اخیر از نوع حواشی است و تعبیر معظم له مبنی بر «مهم نبودن» ماجرای ابقای وزیر اطلاعات، می‌تواند اشاره به اهمیت مسائل و تحولات منطقه‌ای و بین‌المللی داشته باشد که حواشی اخیر باعث مغفول واقع شدن از این امور در فضای سیاسی و رسانه‌ای ایران به عنوانم القرای جهان اسلام شده است. با این نگاه می‌توان به خوبی دریافت که چنین حاشیه سازی ای در مجموع به نفع نظام سلطه و اذناب منطقه‌ای‌اش تمام خواهد شد و تحلیل این موضوع در کنار «دعوت مشکوک پادشاه اردن به ایران»، «تصور منشأ آمریکایی تحولات منطقه» و... می‌تواند ما را در رمزگشایی از این حاشیه سازی یاری دهد.

5-      هرچند روند تحولات و پیشینه چنین اختلافاتی این امید را تقویت می‌بخشد که این چالش به زودی پایان می‌پذیرد، اما تداوم وضع موجود، برخی صاحب نظران را به این احتمال نزدیک نموده است که سناریوی «تشدید بحران»، «بردن به لبه پرتگاه» و «ایجاد ناجی مصنوعی» در پشت صحنه تحولات اخیر در حال جریان است. با این وصف، تلاش خواهدشد تا مسیر رایزنی‌ها به بن بست برسد، چالش حاشیه‌ای به بحران بدل گشته و در این مرحله جریانی که با اقدامات پیدا و پنهان خود، بحران فرضی را به بار نشانده، خود وارد صحنه شده و پس از درخواست دلسوزان نظام از وی و چانه زنی‌های احتمالی، در مقام نجات و مدیریت بحران از روابط نزدیک خود با مقامات اجرایی استفاده نموده و غائله خاتمه باید. در این جا این تصور می‌رود که چهره این جریان بهبود یافته و نوعی «مشروعیت زایی» از دل بحران خودساخته برای این جریان به دست آید. در این جا پیش بینی این سناریو و درایت مسئولان نظام می‌تواند از هرگونه امتیازدهی کاذب به این جریان جلوگیری نماید.

6-      تصریح رهبر معظم انقلاب به فعالان رسانه‌ای و سیاسی ارزشی و اصولگرا مبنی بر پرهیز از دامن زدن بر اختلافات خود درس عظیم اخلاق سیاسی به این مجموعه‌ها و در عین حال نشانگر عمق نگاه راهبردی معظم له در شناخت ترفندهای دشمن در ضربه زدن به نظام اسلامی بود. مروری بر حاشیه سازی‌هایی از این دست در طول دو سال گذشته، خبر از طراحی‌های پیچیده دشمن برای بهره گیری حداکثری و تشدید شکاف‌هایی ساختگی است که محور عمده آن‌ها تقابل ارکان نظام را دنبال می‌نماید. وجود جریان‌های انحرافی و چالش زا و نیز برخی جریانات قدرت طلب و فرصت طلب (که علی رغم نظر رهبری، کارشکنی در فعالیت‌های مثبت دستگاه‌های مسئول را وجهه همت خود قرار داده‌اند) در برخی دستگاه‌ها و مجامع تصمیم گیر و اجرایی و نیز تصویر سازی خیالی برخی رسانه‌های متعلق به چنین جریاناتی، مبتنی بر تداوم رقابت و اختلاف کاندیداهای دوره نهم ریاست جمهوری همه و همه نشان می‌دهد، ماجرای اخیر، آخرین اتفاق از جنس خود نخواهد بود و متأسفانه باید در آینده‌ای نه چندان دور شاهد این چنین سناریوهایی باشیم.

7-      و نکته آخر را باید به خطاب به مسئولان خدمتگزار، خصوصاً ریاست محترم جمهوری اسلامی ایران، جناب آقای دکتر احمدی نژاد عرض نمود. شکی نیست که ایشان به عنوان یک چهره تلاشگر و برآمده از نیروهای ارزشی انقلاب، در طول شش سال گذشته خدمات بی نظیری در تاریخ این مرزوبوم از خود به یادگار نهاده‌اند. پیشینه و رویکرد ارزشی ایشان در دفاع و متابعت از ولایت فقیه همواره زبانزد بوده و همین رویکرد سبب اقبال عمومی ملت ایران در دوره نهم و دهم به ایشان شد. همه به یاد دارند که در مقطع انتخابات نهم برخی کاندیداهای ریاست جمهوری به دنبال محدودسازی ولایت فقیه بودند و همین طرح در فتنه 88 نیز بار دیگر در دستور کار فتنه گران قرار گرفت، اعتماد ملت ایران به جناب دکتر احمدی نژاد ثابت نمود که مردم ایران اسلامی به دنبال حفظ و احیای ارزش‌های ناب انقلاب هستند. روشن است که برخی حاشیه سازی‌هایی که برای تردیدافکنی در این موضوع دنبال می‌گردد، از سوی کسانی است که به مصلحت ایشان و نظام فکر نمی‌کنند و تنها سودای قدرت طلبی و تصاحب این انقلاب و نظام که یادگار امام و خون شهدا ست، هستند. اینان در گفتمان خود با طرح مواضع همچون «دوستی با صهیونیست‌ها»، «مکتب ایرانی» و... خود فاصله عمیق خود را با گفتمان امام و انقلاب که شاخصه اصلی دکتر احمدی نژاد است ثابت کرده‌اند. با این حال باید در نظر داشت مردمی که به ایشان رأی داده‌اند بر مبنای چارچوب این گفتمان متوقعند و تاریخ انقلاب نیز نشان داده است که ملاک و میزان اقبال ملت به میزان پایبندی او به ولایت و ارزش‌هاست.

والعاقبه للمتقین


 

بازتاب همین یادداشت:

خبرگزاری فارس- رمزگشایی از ابعاد پیدا و پنهان چالش اخیر
جوان آنلاین- حاشیه سازی برای امنیت حاشیه سازان
فردانیوز- حاشیه سازی برای امنیت حاشیه سازان
برهان- حاشیه سازی برای امنیت حاشیه سازان
سیاست ما-تبیین بیانات رهبری در لزوم آرامش و پرهیز از اختلافات

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی