رایگاه

تارنمای دیدمان و اندیشه؛ یادداشت‌های محمدجواد اخوان

رایگاه

تارنمای دیدمان و اندیشه؛ یادداشت‌های محمدجواد اخوان

رایگاه

«فبشر عبادالذین یستمعون القول فیتبعون احسنه»

آن چه می نویسم احتمالا دیدگاه و نظر من است، اما نام تارنمای خود را «رایگاه» نهادم تا مکانی باشد جهت اقتراح و تضارب آرا و خوانندگان محترم خود بیاندیشند و برترین را برگزینند!

کانال من در شبکه اجتماعی تلگرام
https://telegram.me/mjakhavan

طبقه بندی موضوعی
بایگانی

ناامنی اجتماعی و مفقوده‌ای به نام حیا

جمعه, ۱۴ مرداد ۱۳۹۰، ۰۵:۴۷ ب.ظ

ناامنی اجتماعی و مفقوده‌ای به نام حیا

بروز و چشمگیر شدن نابه‌هنجاری‌های اجتماعی به یکی از جدی‌ترین دغدغه‌های صاحب نظران و عموم مردم شده است. در این میان طیف وسیعی از عوامل ضدامنیت اجتماعی از جمله جرائم خشن، نابه‌هنجاری‌های اخلاقی و... موجبات نگرانی دوچندان شده است. با این که ممکن است تصور شود بخشی از این نابه‌هنجاری‌ها مرتبط با تغییرات فصلی و گرم شدن هواست (که بررسی‌های جهانی نشان از افزایش جرم در فصل گرم سال است) اما واقعیت ان است بروز حوادث و صحنه‌هایی که زیبنده چهره جامعه اسلامی نیست، با شاخصه‌های عمیق‌تری از جمله «حیا» مرتبط است.

 

حیا شاخصه‌ای است که علی رغم اهمیت آن متأسفانه به دلیل غربی بودن علوم انسانی، در تحلیل ساختار اجتماعی از سوی پژوهشگران مورد غفلت واقع شده است. در این جا اشاره به شاخصه‌ی «حیای اجتماعی» به عنوان عامل بازدارنده از جرائم بایستی اشاره کرد که از مهم‌ترین موانع تهدیدزای آن بروز لاابالی‌گری رسانه‌ای موجود در شبکه‌های ماهواره‌ای و حتی صداوسیما است.

 زمانی که برخی دلسوزان زنگ خطر برنامه‌های بنیان برانداز شبکه‌های «فارسی1»، «من و تو» و ... را به صدا در می‌آوردند، کمتر کسی گمان می‌نمود باید نگران محتوای لاابالی‌گرایانه برخی سریال‌های 90 شبی سیما هم باشیم! در این جا لازم است به برنامه ریزان و تصمیم گیران فرهنگی کشور هشدار داده شود تا برای بهبود شاخص «حیای اجتماعی» چاره‌ای بیندیشند.

همین مطلب:

پارساپرس - ناامنی های اجتماعی و بی حیایی

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی