رایگاه

تارنمای دیدمان و اندیشه؛ یادداشت‌های محمدجواد اخوان

رایگاه

تارنمای دیدمان و اندیشه؛ یادداشت‌های محمدجواد اخوان

رایگاه

«فبشر عبادالذین یستمعون القول فیتبعون احسنه»

آن چه می نویسم احتمالا دیدگاه و نظر من است، اما نام تارنمای خود را «رایگاه» نهادم تا مکانی باشد جهت اقتراح و تضارب آرا و خوانندگان محترم خود بیاندیشند و برترین را برگزینند!

کانال من در شبکه اجتماعی تلگرام
https://telegram.me/mjakhavan

طبقه بندی موضوعی
بایگانی

جنگ فرهنگی از وجود تا عدم!

پنجشنبه, ۱۷ شهریور ۱۳۹۰، ۱۲:۴۷ ب.ظ

مقایسه دیدگاه دیروز و امروز رئیس جمهور در خصوص نبرد فرهنگی 

جنگ فرهنگی از وجود تا عدم!

چهارشنبه 16 شهریور 1390  رسانه ها جملاتی را به نقل از رئیس جمهور در خصوص «جنگ فرهنگی و لزوم نظامی ننمودن فرهنگ» نقل نمودند که البته واکنش های متعددی را نیز به دنبال داشت. رییس جمهور با اشاره به موضوع جنگ فرهنگی، گفته بود: «بنده به این موضوع اعتقاد ندارم، زیرا جنگ فرهنگ با بی‌فرهنگی و تعالی با سکوت است. جنگ و درگیری در دو نظام فکری و ارزشی که در راستای کمال انسان باشند، معنا و مفهومی ندارد.» دکتر احمدی نژاد همچنین با اشاره به طرح موضوعاتی درباره تشکیل ارتش سایبری گفت: «نباید به فرهنگ رنگ و بوی نظامی داد، ذات فرهنگ ریشه‌کن کردن برخورد نظامی از مناسبات انسانی است»

این سخنان را به جز نقد (که البته لازم است و مطمئنا در این روزها نخبگان و دلسوزان آن را انجام خواهند داد)، می توان مقایسه نیز نمود! مقایسه با سخنان پیشین جناب رئیس جمهور و البته نتایج آن کمی تأمل برانگیز خواهد بود:

1- رئیس جمهور، دوسال پیش و در پیام نوروزی رییس جمهور درسال 1388 به صراحت از تهاجم فرهنگی دشمن سخن می گوید: «در عرصه بین‌الملل هم شاهد تحولات بزرگ بودیم .ناکارآمدی ساختارهای قدرت جهانی به روشنی آشکار شد قدرت‌های جهانی به بن‌بست کامل رسیده اند. بن بست در عرصه نظر و مدیریت و اجرا .آنها در تهاجم فرهنگی علیه ملت‌ها و تحقیر ملت‌ها شکست خوردند. بحران‌های بزرگ سیاسی و امنیتی در جهان عمیق و عمیق‌تر شد و امروز هم بحران فراگیر و بزرگ اقتصادی نشان از شکست همه جانبه سیاست‌ها، اندیشه‌ها و اهداف توسعه‌طلبانه قدرت‌های مادی جهان دارد و همه اینها نشان شکست کامل آنها در مبانی نظری و عملی و هم در صحنه مدیریت جهانی است. و این یعنی لیبرالیسم غربی و مکاتب مادی به پایان راه و بن بست رسیده‌اند.»

2- دو ماه بعد و در  پنج شنبه 17 اردیبهشت 1388 وی در سخنرانی در دیدار با علما و روحانیون استان قزوین با زبه صراحت از وجود جنگ فرهنگی سخن گفته و حتی این دوره را جنگ فزهنگی میخواند: «دولت به عنوان اعتقاد و وظیفه در خدمت مدارس علمیه، مسجد و نماز جمعه است و ان شاءالله خواهد بود. من نمی خواهم آمار و رقم و ... بدهم.چون اصلاً اینها معنا ندارد، وقتی وظیفه شد انسان باید به آنها عمل کند. منتها مدت طولانی در برنامه ریزیهای کشور این امر مهم مورد غفلت واقع شد و حالا باید جبران کنیم. نمی شود همه آن را یکباره جبران کرد اما تلاش ما این است که با سرعت هر چه بیشتر حرکت کنیم که این فاصله  جبران شود. اصلاً اندیشة غلطی از اول از کجا منتشر شد من نمی دانم، اما بعید می دانم نیت خیری در پشت آن باشد. آمدند امر دین، فرهنگ دینی و امر دولت را از هم جدا کردند، کأنه دولت، دولت طاغوت است و اصلاً هر نوع ارتباط، تماس و پشتیبانی دیگر دین را نعوذبالله ضایع می کند. در حالی که در دوره ای که جنگ اصلی جنگ فرهنگی است و دعوای اصلی دعوای فکر، اندیشه و فرهنگ است، شما اگر توان و قدرت دولت را کنار بگذارید چه جور می شود در دنیا با آن مواجه شد.»

3- رییس‌جمهور ، جمعه 22 آبان 1388 در نشست صمیمی با استادان دانشگاه امیر کبیر و تربیت مدرس بر اینکه برای دفاع نرم در مواجه با جنگ نرم باید در حوزه نظری اقدامات لازم  را انجام داد، تاکید می کند!

4- سه شنبه 7 اردیبهشت 1389 دکتر احمدی نژاد در همایش معرفی کارگران نمونه با اشاره به موضوع تهاجم فرهنگی تصریح می نماید: «اصل تهاجم فرهنگی در مناسبات اجتماعی است که فرهنگ را از ریشه و پایه متلاشی می‌کند.»

5- دو روز بعد همچنین رییس جمهور پنج شنبه 9 اردیبهشت 1389 در مراسم افتتاح کارخانه سیمان سیستان تضعیف خودباوری در درون یک ملت را از محورهای اساسی مستکبران برای زمینه سازی سلطه خود و نقطه هجوم تهاجم فرهنگی دشمن برمی شمارد!

6- دوشنبه 20 اردیبهشت 1389 بود که رییس جمهور در جمع استانداران تصریح می کند: «ما باید با ایجاد نمایشگاه‌های مختلف فرهنگ ایرانی را ترویج دهیم تا بتوانیم با تهاجم فرهنگی غرب مقابله کنیم.» و در ادامه سخنان خود می گوید: «امروز نوک پیکان هجوم فرهنگی غرب به سوی مدیران و نخبگان است. »

7- آقای احمدی نژاد در چهارشنبه 7 مهر 1389 در سخنرانی در گردهمایی ائمه جمعه سراسر کشور با اشاره به مصاحبه های خود در جریان سفر به نیویورک با رسانه های آمریکایی، اظهار می دارد: «این مصاحبه ها در حقیقت یک نبرد و جنگ واقعی بود، زیرا آنان برخلاف ادعاهایشان مبنی بر آزادی رسانه ها به نمایندگی از مقامهای آمریکایی حرف می زدند.» دکتر احمدی نژاد همچنین با اشاره به هجمه و تهاجم فرهنگی دشمنان، می گوید: «اگر چه امروز دشمنان با پیچیده ترین و گسترده ترین ابزار به دنبال هجمه فرهنگی هستند اما بدون تردید به هر میزان که قلب یک انسان از عدالت ، امام و ولایت بهره برده باشد به همان میزان در برابر هجمه دشمنان کمتر آسیب خواهد دید. »

8- دوشنبه 3 آبان 1389 رییس‌جمهور در همایش ملی «جنگ نرم» شرکت نموده و در سخنان خود مرز و نقطه اصلی تلاقی و تقابل با نظام سلطه را نبرد اندیشه و فرهنگ دانست و گفت: «وارد شدن در این نبرد، نیازمند انقلاب رهایی بخش است به گونه ای که باید مراکز علمی اعم از حوزه و دانشگاه با اقدام انقلابی خود را از قالب‌های موجود رها کنند.» دکتر محمود احمدی‌نژاد که در همایش ملی جنگ نرم در دانشگاه تهران سخن می‌گفت، افزود: «نظام سلطه در سه سطح نظریه، برنامه و عملیات ملت‌ها و اندیشه‌ها را تحت سیطره درآورده است. بدون وجود نظریه، تنظیم برنامه منسجم و هدفمند ناممکن است و بدون برنامه هدفمند نیز عملیات هدفمندی قابل اجرا نیست.» رییس‌جمهور خاطر نشان کرد: «مطالبی که در عرصه مقابله با جنگ نرم مطرح می‌شود سطح سوم یعنی (سطح عملیات دشمن) را مد نظر قرار می‌دهد در حالی که با هر سه سطح مواجه هستیم. اگر در سطح اول (نظریه) پیام روشن و دقیقی برای جامعه بشری نداشته باشیم و یا از نظریه قابل پذیرشی برای ملت‌ها برخوردار نباشیم در برخورد با سطح دوم و سوم راه به جایی نخواهیم برد. از این‌رو برای مواجهه با نظام سلطه باید در گام اول نظریه روشن و غنی ارایه داد، سپس برنامه جامعی برای آن تنظیم و متناسب با برنامه عملیات انجام شود.»

9- سه شنبه 2 آذر 1389 دکتر احمدی نژاد رییس جمهور در کارگروه فرهنگ و هنر استان زنجان  تصریح می کند: «در مقابل جنگ نرم نظام سلطه که مدل حکومتداری جهانشمولی و اندیشه را عرضه می کند، تنها با مدل فرهنگ انتظار و تبیین حکومت مصلح می توان به مقابله پرداخت، چرا که آشنایی با امام انگیزاننده ای است که می تواند قلوب انسان ها را به خروش درآورد.»

10- ایشان در دیدار با فرهیختگان و نخبگان استان لرستان در پنج شنبه 12 اسفند 1389 با به صراحت عنوان می دارد: «شبکه ای استعماری امریکایی و صهیونیستی بسیاری از اخبار پیشرفتۀ علمی ما را به طور کامل و مطلق سانسور می کنند. جنگ نرم آنجاست.»

11- همچنین آقای احمدی نژاد در چهارشنبه 31 فروردین 1390 در سخنان خویش در استان کردستان موضوع اصلی جهان را فرهنگ و نبرد فرهنگی دانسته و تصریح می نماید: «سلطه‌گران از طرفی قصد دارند نظام مادی لیبرال را بر دنیا حاکم کرده و انسان طراز لیبرال را به دنیا تحمیل کنند و در مقابل آنان، ملت ایران به دنبال معرفی انسان طراز الهی است و در این راستا فعالیت‌های فرهنگی ما باید پاسخگوی نیازهای امروز بشریت باشد.»

وقتی این سخنان سابق رئیس جمهور را مرور و با دیدگاه اخیر وی مقایسه می کنیم، ناخودآگاه یاد فرازی از بیانات حکیمانه رهبر معظم انقلاب در دیدار اخیر با هیئت دولت می افتیم که فرمودند: «شعارهاى دولت نهم و دهم شعارهائى بود و هست که این شعارها براى مردم مؤمن ما جاذبه دارد؛ مثلاً عدالتخواهى، یا استکبارستیزى، یا ساده‌زیستى و مقابله‌ى با منش اشرافیگرى، یا مقابله‌ى با ویژه‌خوارى و سوء استفاده‌ى از ارتباطات در مسائل اقتصادى و غیر اقتصادى، یا خدمت‌رسانى صادقانه. و من عرض بکنم، شما هم این را میدانید؛ علت اقبال مردم به دولت و به رئیس جمهور - چه در سال 84، چه در سال 88 - این شعارها بود. یعنى مردم به این شعارها دلبسته‌اند و نیاز به آنها و ضرورت آنها را احساس میکنند. از این شعارها دست برندارید. از جمله‌ى اساسى‌ترین شعارها، پایبندى به اصول و ارزشهائى بود که امام بزرگوار ما اینها را وارد جامعه کرد و مطرح کرد؛ که اتفاقاً در دنیا هم عامل رشد علاقه‌مندى به انقلاب اسلامى، همین شعارها بود. یعنى بدون اینکه ماها ابزار تبلیغاتى‌اى داشته باشیم، یا شیوه‌هاى تبلیغاتى کافى را بلد باشیم و به کار بگیریم، عنوان و محبوبیت امام بزرگوار ما در بین ملتها و در سراسر دنیا سارى و جارى شد؛ این به خاطر همین شعارها و به خاطر همین رویکردها و جهتگیرى‌ها بود. خود این هم که شما در مقابل قدرت فائقه‌ى ظاهرىِ استکبار - که امروز مظهرش آمریکا و صهیونیسم بین‌المللى و جهانى است - مى‌ایستید، ارزش ایجاد میکند؛ خود این محبوبیت ایجاد میکند؛ خود این در دل ملتها امید به وجود مى‌آورد و پرورش میدهد؛ این را نباید از دست داد. مراقب باشید در روشها، در اظهارات، در نوع برخورد، در نوع عملکرد، از این شعارها تجاوزى صورت نگیرد.»

... و گویا مصداق یکی از سخنان پیش گفنه رئیس جمهور همینجا روشن می شود که: «امروز نوک پیکان هجوم فرهنگی غرب به سوی مدیران و نخبگان است. »

پانوشت:

۱-کلیه نقل قولهای مربوط به رئیس جمهور عیناً از سایت ریاست جمهوری اسلامی ایران نقل شده است! (می توانید این موضوع را بررسی نمائید)

۲- در این جا تأملی در بیانات رهبر معظم انقلاب در کمتر از ۳ ماه پیش در دیدار شورای انقلاب فرهنگی راهگشا خواهد بود. رهبر انقلاب اسلامی با یادآوری تعبیر چند سال گذشته خود از شورایعالی انقلاب فرهنگی به عنوان قرارگاه اصلی فرهنگی کشور افزودند: در آن زمان برای برخی سؤال و یا ابهام بوجود آمده بود که چرا یک اصطلاح نظامی برای مسائل فرهنگی استفاده می شود در حالیکه اگر به شرایط کنونی فرهنگی دنیا دقت شود مشاهده می شود که یک تهاجم عظیم و پیچیده در عرصه فرهنگ در جریان است. حضرت آیت الله خامنه ای خاطرنشان کردند: با تحولات عظیم ارتباطاتی که امروز در دنیا بوجود آمده، جنگ فرهنگی به عرصه ای با ابعاد مختلف و فراگیر و پیچیده تبدیل شده است. ایشان جبهه استکبار را سردمدار اصلی این جنگ فرهنگی خواندند و افزودند: گستره تهاجم فرهنگیِ جبهه استکبار، همه کشورهای دنیا است اما در این تهاجم مهمترین هدف، نظام جمهوری اسلامی است زیرا نظام اسلامی در مقابل نظام سلطه ایستاده و اثبات کرده که در این ایستادگی خود صادق است و توانایی مقابله و پیشرفت را نیز دارد. رهبر انقلاب اسلامی با اشاره به رسالتهای فرهنگی انقلاب اسلامی، تأکید کردند: راه مقابله با تهاجم فرهنگی جبهه استکبار، گسترش و تعمیق رسالتهای فرهنگی انقلاب اسلامی در عرصه های اخلاقی، رفتارهای فردی و اجتماعی، عقاید و باورهای دینی و مسائل سیاسی است.  (۱۳۹۰/۰۳/۲۳)


 


 

 

همین مطلب:

گرداب- جنگ فرهنگی از وجود تا عدم!

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی