رایگاه

تارنمای دیدمان و اندیشه؛ یادداشت‌های محمدجواد اخوان

رایگاه

تارنمای دیدمان و اندیشه؛ یادداشت‌های محمدجواد اخوان

رایگاه

«فبشر عبادالذین یستمعون القول فیتبعون احسنه»

آن چه می نویسم احتمالا دیدگاه و نظر من است، اما نام تارنمای خود را «رایگاه» نهادم تا مکانی باشد جهت اقتراح و تضارب آرا و خوانندگان محترم خود بیاندیشند و برترین را برگزینند!

کانال من در شبکه اجتماعی تلگرام
https://telegram.me/mjakhavan

طبقه بندی موضوعی
بایگانی

افسران جوان جنگ نرم در میزگرد 9دی به مناسبت سالروز تشکیل بسیج دانشجویی:
وظیفه جنبش دانشجویی؛ پیگیری آرمان بسیج جهانی مستضعفین

 

روز دوم آذر مصادف با تشکیل بسیج دانشجویی و طلاب به فرمان امام خمینی (ره) در سال 1367 است؛ بهترین راه برای پی بردن به اهمیت و جایگاه والای این نهاد انقلابی، رجوع به تعابیر نابی است که رهبر فرزانه انقلاب درباره بسیج و بسیج دانشجویی بیان فرموده اند. ایشان در این باره می فرمایند:"بسیج یعنی آن عنصر دلسوزی که کشور را متعلق به خود و آینده را وابسته ی به تلاش خود می داند؛ نگران است چون به مانند صاحبخانه است".رهبر انقلاب درباره فرق تشکل بسیج دانشجویی با دیگر تشکل های دیگر مومن و انقلابی بیان داشتند: « بسیج به معنای فرد یا مجموعه ای آماده برآوردن نیازهای انقلاب است در هر زمان و از هر نوع؛ این معنای بسیج است. اگر دیگری در یک سازمان دیگر است و همین احساسات را دارد، او هم بسیجی است و فقط رسما جزو سازمان بسیج نیست. هرکس این احساس را دارد بسیجی است. ایشان بسیج را دریک جمله اینگونه بیان کردند که هر جا و در هر زمانی به شما نیاز است آنجا حاضر باشید این می شود بسیجی. کشور نیازمند روحیه بسیجی است. بر همین اساس و با توجه به اهمیت بالا و لزوم توجه جدی به بسیج دانشجویی، هفته نامه 9 دی بر خود واجب دید تا در قالب میزگردی صمیمی پای صحبت تنی چند از مسئولان و فعالان بسیج دانشجویی دانشگاههای تاثیرگذار کشور بنشیند و مسائل مدنظر این عزیزان را منتشر کند. محمد رضا کاشفی ( مسئول بسیج دانشجویی دانشگاه شهید بهشتی) ، محمدجواد نیک روش (مسئول بسیج دانشجویی دانشگاه امام صادق(ع)) ، محمدجواد اخوان ( عضو مجمع ادواربسیج دانشجویی دانشگاه خواجه نصیرالدین طوسی) ومحسن میرحاجی( معاون سیاسی بسیج دانشجویی دانشگاه تهران) بسیجیانی بودند که در دفتر هفته نامه 9 دی به دور میزگرد هفته نامه ۹دی جمع شدند و به تبادل نظر و گفتگویی سه ساعته نشستند. آنچه در ذیل میخوانید گزیده ای از مطالب مطرح شده در این میزگرد است.

 
**ضمن خوش آمد به شما به عنوان مسئولان فعال فعلی و سابق بسیج دانشجویی دانشگاههای مطرح و تاثیر گذار در کشور، به عنوان مقدمه به عنوان کسانی که در بدنه بسیج دانشجویی فعال هستید، تحلیلتان از وضعیت جریان دانشجویی و خصوصاً بسیج دانشجویی کشور در شرایط کنونی چیست؟ مهمترین نکاتی که باید بر آن تکیه کرد کدام است؟ نقاط قوت و ضعف را در چه می بینید؟
اخوان: برای رسیدن به تحلیل درست در این نشست باید، آرمانها و فضای دانشجویی در دورانهای گذشته، حال و آرمانهای پیشروی تشکلهای دانشجویی و بالاخص بسیج دانشجویی را مورد سنجش قرارداد و سپس سنجید که امروز در کجا قرار داریم.
ببینید دانشجویان را می توان یکی از گروههایی دانست که به دلیل آشنایی و آگاهی بیشتر از جریانات سیاسی ـ اجتماعی، حضور آنان در تمامی صحنههای انقلاب کاملاً ملموس، محسوس و پررنگ است. رهبر انقلاب در تبیین نقش و جایگاه بسیج دانشجویی در استمرار و استحکام موقعیت ملت ایران به عنوان اتاق فرماندهی جبهه مقابله ملتها با نظام سلطه میفرمایند" در روند این حرکت عظیم، دانشجو به خصوص دانشجویی که از انگیزه و روحیه بسیجی برخوردار است، عنصری بیهمتا به شمار می رود".
در خصوص سوالتان باید بگویم، بارزترین نقطه قوت بسیج دانشجویی حساسیت و درصحنه بودن نسبت به وقایع و مسائل روز است، که همیشه در تشکلها به خصوص در بسیج دانشجویی عیان بوده است. دانشجویان بسیجی با رصد تحولات روز در داخل و خارج از کشور، روند مسیر انقلاب اسلامی، شاخصها و... همیشه سعی کردهاند نقش و تکلیفی را که برعهده دارند به موقع انجام دهند. دانشجو همواره با حس آرمانخواهی، عدالتطلبی و تعالیخواهی که باعث حرکت جریان دانشجویی میشود و با استفاده از خصوصیات جوانی در میدان حاضر است. برای فهم دقیقتر وضعیت کنونی بسیج دانشجویی میزان و قرائت عملکرد این نهاد و قشر با جامعه ما، باید به چند مسئله دقت کافی داشته باشیم. جریان دانشجویی همیشه علاقمند بوده است نسبت به تحولات به خصوص تحولات استراتژیک و جهتگیریهای کشور مسئولیتپذیر باشند. ولی بسترهای لازم برای این مسئله هنوز فراهم نیست. یعنی آن مقدمات و زیربناهایی که باید انجام بگیرد و نیازهای کشور و چالشها، مواضع به دقت مورد بررسی قرار بگیرد هنوز فراهم نیست.
 
**آقای اخوان! چه کسی باید این مقدمات را فراهم کند؟
این مسئله باید توسط خود دانشجویان دلسوز و متعهد انجام شود. ما در این راستا یک نوع، کمتوجهی قشر دانشجویی به مسائل تئوریک عمیق را میبینیم. این در گذشته کمتر بود ولی امروز احساس میشود که اکثر کارها به سمت مسائل سطحی، کارهای تبلیغاتی صرف و مسائل سیاسی ظاهری سوق پیدا کرده است. به عبارت دیگر ظرفیتسازی و بسترسازی برای انجام امور عمیق و زیربنایی توسط قشر دانشجویی متعهد انجام نگرفته است. متاسفانه در برخی جاها فقط به اعلام موضع، صدور بیانیه و این قبیل امور پرداخته میشود که این فقط بخشی کوچکی از کار است و توقع از تشکلهای دانشجویی به خصوص بسیج دانشجویی بسیار بالاتر ازاینهاست.
حرکت بدنه دانشجویی، بسیار برای حل مشکلات کشور میتواند راهگشا باشد ولی پرداختن صرف به برخی از این امور، باعث شده است که مجموعه دانشجویی از سوی مسئولان نیز جدی گرفته نشوند و این یک تهدید جدی است؛ چرا که موجب شده است. در برخی بخشها در حد شعار متوقف شویم و به کارهایی بپردازیم که فقط صرف هزینه‌‌ است و خروجی راهگشایی برای کشور ندارد.
 

 

 
**در تشکل بسیج دانشجویی فعالیتهای گسترده و زیادی صورت میگیرد؛ اما سؤال اینجاست که خروجی و ظهور و بروز این فعالیتها کجاست؟ آیا قبول دارید که بروز این فعالیتها محدود در سطح تشکل و یا حداکثر دانشگاه است؟ آیا به نظر شما بستری فراهم شده است که دانشجویان بسیجی با استفاده از رسانه کارهای خود را در جامعه عرضه کنند؟ آیا نشریات دانشجویی تقویت شده است؟
اخوان: با توجه به شناختی که از روحیه بچههای بسیج دانشجویی دارم معمولا فعالیتهای خود را در راستای خودنمایی و یا تبلیغ خود انجام نمیدهند. منتهی قاعدتا در عرصه جنگ نرم و لزوم پیام رسانی به جامعه لازم است نیروهای خوش فکر بسیج از ابزارهای رسانهای حداکثر بهره را بگیرند و این مسئولیتی است که سازمان بسیج دانشجویی باید نسبت به آموزش مهارتهای استفاده از ابزار رسانه در اشکال انواع مختلف برای نیروهای بسیج دانشجویی اهتمام جدی بورزد. چرا که دشمن همواره سعی کرده است از ابزار ارتباطاتی افکار و اندیشههای باطل و شیطانی خود را در جهان منتشر کند و لذا لازم است نیروهای متدین بسیجی نیز برای انتشار سخن حق از ابزارهای ارتباطی استفاده کنند که استعدادهای ما در استفاده از این ابزار دارای ظرفیت بالایی است.
نکته ای که باید اینجا عرض کنم این است که رسانههای رسمی کشور مثل رسانه ملی، تا حدودی با تشکلهای دانشجویی فاصله دارند. هر چند در رسانه ملی سلیقههای مختلفی حاکم است ولی برآیند کلی از سیاست رسانه ملی این نیست که بخواهد جریان دانشجویی را در کشور مطرح کند.
 جریان دانشجویی ما تا چندی قبل خیلی با فضای رسانه در فضای سایبری و فضای مجازی مأنوس نبود ولی بعد از فتنه ۸۸ و نبرد رسانهای دشمن علیه ما موجب شد که روند حرکت به سمت استفاده هرچه بیشتر از این ابزار توسط نیروهای متدین دانشجویی باشد ولی لازمه کار بیشتر هنوز احساس میشود و دشمن در این فتنه سبب خیر شد و به قول معروف "عدو شود سبب خیر اگر خدا خواهد." پتانسیل بالایی در تشکلهای دانشجویی حزب اللهی وجود دارد. ولی متأسفانه از این ظرفیتها به خوبی استفاده نمیشود، بنابراین لازم است برنامه ریزیهای دقیق و کارشناسی در این خصوص صورت گیرد.
امروز متهم ردیف اول در این عرصه خود ما هستیم که خیلی جدی به این موضوعها نپرداختهایم علاوه بر این لزوم آشنایی با زبانهای خارجی برای برقراری ارتباط با مجموعههای دانشجویی کشورهای دیگر نیز احساس میشود تا بتوان از این ابزارهای رسانهای استفاده بهتر کرد. تحولات منطقه بهترین فرصت است که جریان دانشجویی پا به میدان بگذارد و با ارتباط رسانهای در فضای مجازی هم افزایی ایجاد کند.
جوانان و مردم کشورهای منطقه تشنه پیام انقلاب هستند، بنابراین ما باید تجارب و دستاوردهای خود در طول این سه دهه را با استفاده از رسانه در اختیار آنها قرار دهیم.
 
**یکی از آسیبهای جریانات دانشجویی در طول مدتهای گذشته، استفاده ابزاری برخی احزاب و گروههای سیاسی از تشکلهای دانشجویی بوده است. نظرتان در این باره چیست؟
اخوان: بله در گذشته ما دچار این آسیبها بودهایم همواره برخی جریانات سیاسی سعی داشتند از تشکلهای دانشجویی به عنوان پیاده نظام خود استفاده کنند.
 
**کدام جریانها؟
نمیخواهم اسم بیاورم. ولی نگاه برخی مسئولان متأسفانه اینطور بوده است.
 

 
**امروز در سال انتخابات هستیم جریانات سیاسی و ترکیبهای مختلفی را در حوزه احزاب شاهد هستیم، ارزیابی شما از جریانات سیاسی کنونی چیست؟ موضع جریان بسیج دانشجویی درباره این ترکیبها چیست؟ آیا جریان دانشجویی به سمت یکی از جریانها سوق دارد؟ ملاک و شاخص جریان دانشجویی چیست؟
اخوان: نگاهی که احزاب و گروهها و کانونهای قدرت و جریانات سیاسی به تشکلهای دانشجویی دارند نگاه صحیحی نیست یعنی در سطح پایین و در حد پیاده نظام به آنها نگاه میکنند. آنها همیشه برای فشار از پایین برای چانه زنی در بالا به بدنه دانشجویی نگه میکنند. ای کاش سوء استفاده میشد ولی در سطح بالاتر. در گذشته شاهد بودیم اگر جریانی میخواست جریان رقیب را تحت فشار بگذارد از جریان دانشجویی استفاده ابزاری میکرد که نمونههای آن را به روشنی در دوره اصلاحات دیدیم و دوستان اشاره کردند. به عقیده من این یک توهین به جریان دانشجویی است و در بلندمدت باعث رکود این جریان میشود.رهبر معظم انقلاب راجع به ورود بسیج و بسیج دانشجویی به عرصه سیاست می فرمایند : "مگر مجموعه‏ی بسیجی – آن هم بسیجی انقلاب و دانشجوی انقلاب – می‏تواند نسبت به مسائل سیاسی کشور بی‏تفاوت یا بدون موضع و بدون نظر باشد؟! مگر چنین چیزی ممکن است؟! من، شما دانشجوهای بسیجی را توصیه می‏کنم به این که محافظه‏کار نشوید و همواره دانشجو و بسیجی – به همان معنای مثبت و پُرخون و پُرتپش – باقی بمانید. البته دنباله‏ ی این که می‏گوئیم ” محافظه‏کار نشوید ” این است که ” ولی هوشیار هم باشید “. کاملاً هوشیار باشید. شعار می‏دهید: دانشجو بیدار است! بله، همین توقع هست؛ من می‏خواهم به شما عرض بکنم : بیدار باشید.بله، وارد سیاست بشوید و فکرِ سیاسی کنید؛ اما بسیار هوشیار. دشمن نباید بتواند از هیچ حرکت و اظهار و موضعگیری شما استفاده کند. این، اصل اول و یک خط قرمز است. اما اینکه دشمن و این خط قرمز ها را چگونه بشناسیم باید به این نکته توجه داشت که اگر هم در جایی برای انسان مطلب روشن نیست، آن جا نباید حرکت کند. اگر دیدید زیر پا محکم است، پا بگذارید؛ اگر دیدید مشکوک است، پا نگذارید. بنابراین محافظه‏کار نباشید، اما هوشیار باشید؛ این، آن خط سیاسی است.» انتظار ایشان از دانشجوی بسیجی در یک جمله این است که : «جمع بندی کردن و مطالب را از بالاسر خطوط سیاسی و جناح بازیها دیدن.»
میرحاجی: ما همیشه شاهد هستیم که برخی از این آقایان در طول سال یک بار سمت دانشگاه نمی آیند و در محافل دانشجویی پیدا نمیشوند ولی در نزدیکی فضای انتخابات خودشان به دنبال حضور در دانشگاه و تشکلهای دانشجویی میآیند.
اخوان: عرصه انتخابات فصل دروی کانون قدرت و جریانات سیاسی است به همین دلیل به سمت جریانات دانشجویی سوق پیدا میکنند. چرا که بدنه دانشجویی در معادلات سیاسی و انتخاباتی کشور تأثیرگذار است.
 
**در گفتمان های گروههای مطرح درکشور، گفتمان کدام جریان را به گفتمان انقلاب و رهبری نزدیک می بینید؟
نیک روش: در گفتمان، ما مشترکات زیادی با جبهه پایداری داریم، یعنی مثلث، فتنهگران، ساکتین فتنه و منحرفین را ما هم رد میکنیم. ما فقط به شاخص هایی که رهبر انقلاب تا به امروز بیان فرمودند و بعد از این بیان خواهند نمود توجه خواهیم کرد. ما در این عرصه به تکلیف خود عمل خواهیم کرد. برای ما این ترکیبها خیلی مهم نیست، لذا ممکن است شخصی دارای ملاک و شاخصها باشد که در این ترکیبها قرار نگرفته نباشد. مردم ما نیز ثابت کردهاند که در خیلی جاهای حساس از خواص خیلی بهتر متوجه راه درست میشوند و شاخصهای درست را تشخیص میدهند.
اخوان: ما به برخی از این گروهها انتقاد داریم، زیرا در ترکیب آنها افرادی وارد شده اند که جزو ساکتین فتنه هستند، بدنه دانشجویی کشور این ها را میبیند و به وظیفه خود عمل خواهد کرد.
کاشفی: بسیج دانشجویی به دلیل عدم وابستگی به قدرت و ثروت مسیر خود را با توجه به رهنمود رهبری طی کرده است و بعد از این نیز طی خواهد کرد.
اخوان: امروز احزاب و گروهها به دلیل استقبال گسترده مردم به تفکر امام (ره) و ارزش های انقلاب میدانند که باید شعارهایی در این راستا بدهند. حتی کسانی که زمانی معتقد بودند که اندیشههای امام (ره) را باید به موزه تاریخ سپرد، امروز مجدداً دم از امام (ره) میزنند. همانطور که دوستان بیان کردند، تشکل دانشجویی نگاه دقیقی به این گروههای سیاسی، افراد و بازیگران آنها دارد. ما عملکرد و مواضع این آقایان را در دورههای مختلف انقلاب از جمله فتنه 88 مد نظر داریم. و به روند حرکت این گروه ها در ظاهر و در پشت پرده واقفیم. لذا مجددا به آنهایی که به دنبال استفاده ابزاری از تشکلهای دانشجویی هستند میگوییم که شان بسیج دانشجویی بالاتر از آن است که بخواهد دنباله رو گروه سیاسی خاصی شود.
میر حاجی: اهداف و آرمانهای بسیج دانشجویی مشخص و روشن است. وظیفه بسیج دانشجویی این است که ملاکها و فضای گفتمانی لازم را در دانشگاهها ایجاد کند، تا مردم و جوانان بتوانند با دید باز و آگاهانه جریانها و کاندیدهای اصلی را انتخاب کنند به عبارت دیگر وظیفه ما روشنگری است، تا ابهامی درباره افراد و جریانها باقی نماند. ملاک برای ما همخوانی افراد و جریانهای با گفتمان امام (ره) و رهبری در شعار و عمل است.
کاشفی: علاوه بر این، بسیج دانشجویی به دنبال حضور حداکثری مردم در انتخابات است. در این دوره هم علاوه بر فراهم کردن زمینههای حضور حداکثری سعی خواهیم کرد با دعوت از افراد و گروههای مختلف مباحث جدی و روشنی را با آنها مطرح کنیم و آنها را به مردم معرفی کنیم. ما در این خصوص نقدهایی جدی را به برخی ترکیب ها داریم و با آنها در میان خواهیم گذاشت.
 
دوستان بزرگوار خیلی متشکریم که وقت خود را در این گفتگو و میزگرد در اختیار هفته نامه 9دی گذاشتید
ما نیز از شما متشکریم//
 
متن کامل همین میزگرد در هفته نامه ۹ دی

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی