رایگاه

تارنمای دیدمان و اندیشه؛ یادداشت‌های محمدجواد اخوان

رایگاه

تارنمای دیدمان و اندیشه؛ یادداشت‌های محمدجواد اخوان

رایگاه

«فبشر عبادالذین یستمعون القول فیتبعون احسنه»

آن چه می نویسم احتمالا دیدگاه و نظر من است، اما نام تارنمای خود را «رایگاه» نهادم تا مکانی باشد جهت اقتراح و تضارب آرا و خوانندگان محترم خود بیاندیشند و برترین را برگزینند!

کانال من در شبکه اجتماعی تلگرام
https://telegram.me/mjakhavan

طبقه بندی موضوعی
بایگانی

مکافات صدقه‌ی آمریکایی

چهارشنبه, ۱۶ بهمن ۱۳۹۲، ۰۹:۴۹ ب.ظ

مکافات صدقه‌ی آمریکایی

در چند روز اخیر و بعد از ماجرای سبد کالا، بسیاری از رسانه‌ها و فعالان سیاسی از مناظر مختلف به این مسئله نگریستند و البته نقدهای پررنگی در این خصوص ابراز شده است. از جمله خدشه دار شدن حیثیت و عزت ملت ایران و این نکته که کسانی که زمانی این گونه حرکات را اقتصاد صدقه‌ای و گداپروری می‌خواندند، خود شرایطی ناگوار تر را رقم زده‌اند! و ...

اما از منظر دیگری نیز می‌توان به این ماجرا می‌توان نگریست. وندی آر. شرمن معاون سیاسی وزیر خارجه‌ی آمریکا، در جلسه استماع سنای ایالات متحده آمریکا در اظهاراتی  قابل تأمل علاوه بر طرح مطالباتی فراتر از بحث هسته‌ای (برنامه موشکی) و حتی توافق ژنو (تعطیلی تأسیسات اراک و فردو) به عنوان دستور کار مذاکرات جامع، دادن سبد کالا از سوی دولت به مردم را نشانه تأثیر مثبت رفع محدود تحریم روی زندگی مردم ایران دانسته و می‌گوید: «شما در اخبار دیدید که ایران اخیراً به طور قابل مشاهده‌ای غذا به مردم فقیر در جامعه داد که به نوعی نشان‌دهنده این است که کاهش هدفمند و محدود تحریم‌ها تأثیر مستقیم بر مردم این کشور داشته است، همان‌طور که روحانی قول داده بود که این پول صرف اهداف دیگر نشود.» 

این سخنان گستاخانه و توهین‌آمیز را این‌گونه می‌توان تفسیر کرد که ظاهراً طرف غربی پیام ماجرای سبد کالا را کاملاً دریافته و از ان بهره‌برداری مطلوب را نموده است. این دیپلمات باسابقه آمریکایی اولاً تلاش می‌کند توزیع سبد کالا (بخوانید افتضاح گداپروری) را نتیجه خیرخواهی آمریکایی‌ها بداند! و به نوعی به مردم ایران این پیام را برساند که اگر مایلید این اقدامات خیرخواهانه(!) ادامه یابد، باید در مسیر تعریف شده آمریکایی گام بردارید! حال کسی نیست به خانم شرمن بگوید چگونه این اعانه شما از جیب خود ما (!) به این سرعت به ایران رسید و بعد هم تبدیل به کالا شد؟!!

از این منظر ظاهراً برخی قرار است فقط و فقط خوراک رسانه‌ای و ابزار فشار برای غرب از داخل تهیه کنند. در دور گذشته مذاکرات، چند روز قبل از دیدار هیئت ایرانی و 5+1 از خزانه خالی ایران خبر داده می‌شود و  این بار صف‌های طویل مردمی که برای دریافت یک سبد ناقابل سرما را به جان خریده‌اند و باقی ماجرایی که ذکر آن عرق شرم را بریشانی می‌نشاند.

جای این سؤال هست که واقعیت این ماجرای سبد کالا چه بود؟ اکنون در تصویری که رسانه‌های بیگانه از این موضوع مخابره کرده‌اند، نوعی قحطی عمومی و نگرانی مردمی که دغدغه نان شب داشته‌اند به چشم می‌خورد! اما آیا این مسئله حقیقت دارد؟ ده روز پیش، ویلیام برنگام " خبرنگار شبکه تلویزیونی " PBS" آمریکا که به ایران سفر کرده بود در مصاحبه با این شبکه از نتایج مشاهدات خود درباره ایران گفت و با اشاره به اینکه در ظاهر هیچ نشانی از این نیست که ایران تحت تحریم است گفت:" خیابان‌ها شلوغ، فروشگاه‌ها پر از اجناس و ترافیک زیاد خیابان‌ها هیچ نشانی را در ظاهر از یک کشور تحت تحریم "فلج کننده" نشان نمی‌دهد.» اذعان این خبرنگار آمریکایی دقیقاً تصویری متفاوت از وارونه نمایی غربی را به نمایش می‌گذارد. پس ریشه این مسئله کجاست؟

 به نظر می‌رسد فضای به وجود آمده در ماجرای سبد کالا و نگرانی و شتاب مردم بی‌ارتباط با فضاسازی برخی مسئولان اجرایی نباشد. از یک سو اعلام محدود بوده زمان دریافت این بسته و از سوی دیگر سیاه‌نمایی‌های پیاپی از وضعیت اقتصادی کشور (ان هم از سوی کسانی که با نام «امید» بر سر کار آمده‌اند) در شکل‌دهی به چنین فضایی قطعاً بی‌تأثیر نیست.

از این‌ها گذشته به بحث نخست و ادعاهای خانم شرمن بازگردیم. این اظهارات می‌تواند نشانگر این موضوع باشد که ماجرای سبد کالا می‌تواند بر سرنوشت مذاکرات نیز اثر بگذارد. از سویی طرف غربی در دور بعدی مذاکرات قطعاً تصویر صفوف انبوه مردم گرسنه ایران (!) را به ابزار امتیازگیری از طرف ایرانی تبدیل خواهند کرد و از سوی دیگر عده‌ای که در به ساماندهی وضعیت اقتصادی کشور ناتوان اند، تلاش خواهند کرد مردم و نظام را متقاعد کنند که هزینه این راهی که در پیش گرفته‌ایم، احتمالاً بیش از فایده ان است!

از آنچه گفته شد چنین می‌توان نتیجه گرفت که متأسفانه این سبد بیش از آنکه رفاه ملت ایران را هدف گرفته باشد، به صدقه‌ای آمریکایی تبدیل شد که هدفش تحقیر ملت ایران بود. غافل از اینکه ما فرزندان آن بزرگوارانی هستیم که فرمودند: «إِنَّ الصَّدَقَة عَلَیْنَا مُحَرَّمَة»

همین مطلب در:

خبرگزاری دانشجو- مکافات صدقه آمریکایی

نظرات  (۵)

۱۷ بهمن ۹۲ ، ۰۰:۳۰ کامپوزیا جمال حمزه

نامه زیبا کلام به رسایی، جواب کیهان، نامه اول و دوم زیباکلام به کیهان و سپس جواب رسایی به نامه دوم زیبا کلام به کیهان را خواندم و نکات زیر به نظرم رسید:

1- گفتار کیهان و افراد جبهه پایداری ( از جمله آقای رسایی)، بسیار بی ادبانه، پرخاشگرانه و به دور از شان مسمان واقعی است و تمسخر، برچسب زدن، اهانت و افترا مولفه ی مشترک و لاینفک رفتار این دوستان است که اتفاقا ادعای مسلمانیشان گوش فلک را کر کرده است.
 واقعا من وقتی زشتی رفتار کیهان و امثال کوچک زاده و رسایی را دیدم فهمیدم که باید خودم را اصلاح کنم و همیشه ادب و متانت را سرلوحه کار خود قرار دهم تا رفتارم مشمئزکننده نباشد. خدایا ما را از این رفتار و گفتار زشت حفظ بفرما.

2- اگر آمریکایی در کار نباشد، اصلا فلسفه وجودی این افراد از بین میرود. این ها نان دشمنی با آمریکا را میخورند و از این طریق برای خودشان دکان باز کرده اند. این دوستان اصلا کاری به منطق کارها ندارند. برای بررسی هر کاری فقط نگاه میکنند آمریکا خوشش می آید یا نه. همین . فکرشان به بیشتر از این قد نمیدهد. اصلا قدرت تحلیل یک مسئله را بدون در نظر گرفتن آمریکا ندارند!

3- زیبا کلام یک سوال ساده پرسید. اینکه هسته ای ( فارغ از اینکه آمریکا چه موضعی نسبت به آن دارد)، چه فوایدی برای کشور داشته است؟ من هم واقعا دوست داشتم جواب منطقی از طرف این دوستان بشنوم. ولی وقتی نامه رسایی را خواندم فهمیدم که جواب درستی برای این سوال ندارند و فقط فضا را احساسی میکنند تا نتیجه مطلوبشان را بگیرند. چند بار این سوال از آن ها پرسیده شد و هیچ جوابی نداشتند بجز اینکه چون آمریکا گفته است ما نباید هسته ای داشته باشیم، پس معلوم است که هسته ای اهمیت دارد و ما باید تا آخر پای آن بایستیم.

4- اگر فقط موضع آمریکا و اسرائیل مهم است، چرا در مورد توافق ژنو اینطوری قضاوت نمیکنند؟ مگر نه این است که در توافق ژنو اسرائیل عصبانی و بر آشفته شد؟ درست مثل کیهان و رسایی و کوچک زاده ؟ خوب! تمام شد و رفت . این دوستان همان حرف اسرائیلی ها را تکرار میکنند . پس معلوم است که دارند با اسرائیلی ها فالوده میخورند و دستشان در دست استکبار است و با دشمنان تابلو دار نظام مقدس هم پیاله هستند. 
خدایی این طرز استدلال خیلی شبیه استدلال خودشان نبود؟

5- این دوستان برای توجیه حضور و سیطره خودشان نیاز وحشتناکی به دشمن سازی و دشمن هراسی دارند. وگرنه افراد بالیاقت تر، باسوادتر، دیندارتر و دلسوزتر از آن ها خیلی زیاد پیدا میشود.

۱۸ بهمن ۹۲ ، ۱۵:۰۳ به کامپوزیا جمال حمزه

خدا وکیلی نشین هی مطالب این و اونو بخون و بعد یه تحلیل ارائه بده که...


این عبارت برات آشنا نیست: یه مایع سیاه بد بو میدیم و در ازاش چیزای خوب و مفید میگیریم!!!


هم توی برنامه های طنز مدیری هست،هم متأسفانه توی چند برگ از تاریخ ایران!!!

آقای مدیری ظاهرا تدبیر دارن ولی انگار امید ندارن،برای همین این برنامه ها رو میسازن!!!


حالا برو هی نامه بخون.

ظاهرا اینها با طرف امریکایی توافق کردن که ضعف و حقارت ما رو به دنیا نشون بدن و به دنیا نشون بدن که هرکی جلوی آمریکا وایسته وضعیتش میشه همینی که شبکه های ماهواره ای نمایش میدن.
فقط نمودنم عزت و افتخارمون رو چند فروختن.
وگرنه این رو همه میدونن که از اول مشخص بود که توزیع سبد کالا برای حداقل 30 میلیون نفر توی مدت محدود یه فاجعه است و ایجاد یک چنین صف هایی قابل پیش بینی بود!
۲۱ بهمن ۹۲ ، ۰۱:۱۲ کامپوزیا جمال همزه
از اینکه نظرات را چاپ میکنی و هراسی نداری خوشم میاد،کاش کوچک زاده هم یک نیلیونیوم نظرات مخالف را در وبباگش میزد
۲۱ بهمن ۹۲ ، ۱۲:۵۶ کامپوزیا جمال همزه

سلام. خوب . من که درست متوجه نشدم . منظورتون اینه که انرژی هسته ای خیلی خیلی اهمیت دارد و ماها چون بی سواد و گاگول هستیم نمیفهمیم چیه و الکی میگیم انرژی هسته ای به چه درد میخورد .
مزید اطلاع شما عرض میکنم که شما اگر در رشه برق قدرت در دانشگاه ها موضوع پایان نامه ها و سیمنارها را بررسی بفرمایید خواهید دید که گرایش جدید در تمام دنیا برای تولید برق، استفاده از انرژی های نو و سبز است. بیشتر پایان نامه هایی که در مقطع دکترا و کارشناسی ارشد در زمینه برق قدرت گرایش سیستم تصویب میشود به نوعی با مزارع بادی، سلول های فتوولتایی و سایر منابع انرژی های تجدید پذیر وسبز مرتبط است. اکثر کنفرانسهای برق حتی در زمینه ماشین را که نگاه بکنید میبینید که روی مسائل مربوط به انرژی های تجدید پذیر کار میکنند. اکثر مقالات جدید نشریات معتبر علمی از جمله IEEE  گواه این مدعاست. کشور ما به دلیل داشتن آفتاب زیاد پتانسیل بسیار خوبی برای تولید برق از نور خورشید را داراست.
حالا اینکه ما بند کرده ایم به انرژی هسته ای و اینکه اهمیت آن را در حد نفت بالا برده ایم، خودش جای تعجب دارد. عزیز دلم ما که از پشت کوه نیامده ایم که اینطوری مثال میزنید. باز اگر میخواستیم بمب اتم بسازیم من حرف شما را قبول داشتم . آن وقت ارزش داشت خیلی برای آن تلفات بدهیم. ولی الان چی ؟ میدانید که تاثیر عدم برداشت از میادین مشترک نفت و گاز که با قطر داریم چقدر است؟ میدانید که چندین برابر انرژی هسته ای بخاطر وجود تحریم ها داریم آنجا خسارت میدهیم؟ میدانید که تاثیر خروج سرمایه ها از کشور که در دوران ریاست جمهوری فخیمه آقای احمدی نژاد اتفاق افتاد چقدر ضرر برای کشور به همراه داشت؟ هیچ وقت اینها را با هم سبک سنگین کرده اید؟ یا اینکه فقط به دنبال عوام فریبی هستیم و به مردمی که اطلاعات درستی ندارند میخواهیم آدرس غلط بدهیم که انرژی هسته ای یعنی حیات ملی. و اگر هسته ای نباشد دیگر چرخ مملکت از حرکت می ایستد.

اصلا ببینم. اگر این طور است که شما میگویید  چرا حضرات شریعتمداری و رسایی نتوانستند به سوال ساده زیبا کلام جواب بدهند؟ جناب آقای رسایی فقط در جواب گفتند که چون قضیه حیثیتی است و ما نباید به قلدرها باج بدهیم انرژی هسته ای برای ما اهمیت دارد!

البته باید در جواب آقای رسایی گفت که شما قیم و وکیل و وصی مردم نیستی برادر. مردم خودشان در انتخابات شرکت کردند و اگر میخواستند مثل شما فکر کنند به آقای جلیلی رای میدادند. افکار آقای روحانی هم در مناظرات مشخص بود. وقتی مردم علیرغم شانتاژ رسانه ای صدا و سیما و اخبار یک طرفه آن، باز هم به جناح مخالف رای دادند، یعنی اینکه راه دیگری را انتخاب کرده اند. شما چه کاره هستی که از طرف مردم حرف میزنی؟

خیلی دوست دارم در فضایی بدور از تحقیر و تمسخر ( که مخصوص مدعیان دروغین انقلابی گری و اسلام خواهی است) به این سوال جواب داده شود که واقعا انرژی هسته ای چه نفعی برای کشور ما دارد. من ادعا نمیکنم که همه چیز را میدانم. شاید شما به منابعی دسترسی دارید که من خبر ندارم. ممنون میشم که با رعایت احترام به این سوال جواب دهید یا بنده را به منابعی ارجاع دهید که پاسخ این سوال را گفته باشد.

ممنون که این نظر را چاپ میکنید ( انشاالله)

 

پاسخ:

پاسخ مبسوط این سوال شما در کتاب کالبدشکافی ژنو3 داده شده است.

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی