رایگاه

تارنمای دیدمان و اندیشه؛ یادداشت‌های محمدجواد اخوان

رایگاه

تارنمای دیدمان و اندیشه؛ یادداشت‌های محمدجواد اخوان

رایگاه

«فبشر عبادالذین یستمعون القول فیتبعون احسنه»

آن چه می نویسم احتمالا دیدگاه و نظر من است، اما نام تارنمای خود را «رایگاه» نهادم تا مکانی باشد جهت اقتراح و تضارب آرا و خوانندگان محترم خود بیاندیشند و برترین را برگزینند!

کانال من در شبکه اجتماعی تلگرام
https://telegram.me/mjakhavan

طبقه بندی موضوعی
بایگانی

آغاز فصل جدید خدمت

شنبه, ۲۹ خرداد ۱۴۰۰، ۱۰:۰۷ ب.ظ

آغاز فصل جدید خدمت

 

سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری در حالی به پایان رسید که ماشین جنگ روانی دشمن و امتداد داخلی آن تلاش زیادی برای ناامیدسازی و منصرف کردن مردم از مشارکت به کار بسته بود، اما جامعه ایرانی مسئولیت‌شناسی و بلوغ فکری و سیاسی خود را نمایان ساخت و پاسخ محکم و قاطعی به بدخواهان و دشمنان داد. شایان ذکر است که بررسی‌ها نشان می‌دهد در این دوره، شدت تلاش دشمن، رسانه‌های آن و برخی جریانات داخلی برای القای یأس و سرد کردن تنور انتخابات در تاریخ انقلاب اسلامی بی‌سابقه بوده است.
با وجود تلاش‌های روزافزون امپراتوری رسانه‌ای نظام سلطه برای ناامید و منصرف‌سازی مردم، مشارکت در این انتخابات بالاتر از پیش‌بینی‌ها و البته کمتر از میانگین ادوار قبلی است که ضروری به نظر می‌رسد که دلایل این کاهش مشارکت مورد واکاوی قرار گیرد.
نخستین و برجسته‌ترین عامل کاهش مشارکت، نارضایتی‌ها و گله‌مندی‌های کنونی ناشی از وضعیت معیشتی و اقتصادی عامه مردم است. طبیعی است نوع رفتار آقای روحانی و کارنامه دولت وی در ناامید‌سازی مردم بی تأثیر نبوده است. تجربه تاریخی و مطالعه ادوار گوناگون انتخابات نشان می‌دهد در دوره تصدی‌گری مدیران با گرایش لیبرال، اجرای الگو‌های وارداتی توسعه و بی‌توجهی به طبقات محروم و مستضعفین، سبب به حاشیه راندن طبقه متوسط به پایین و کم‌برخورداران جامعه شده و این امر نتایج خود را در پای صندوق آرا نیز نشان می‌دهد، برای نمونه کم‌ترین میزان مشارکت در انتخابات ریاست جمهوری، ۵۱ درصد و مربوط به سال ۱۳۷۲ و پس از یک دوره اجرای سیاست تعدیل و اعمال رویکرد‌های تکنوکرات‌لیبرال دولت سازندگی است. همچنین رویکرد‌های افراطی تجدیدنظرطلبان در بحران‌آفرینی و دوری از متن مسائل مردم در سال‌های موسوم به دوم خرداد، کم‌ترین میزان مشارکت در انتخابات دومین دوره شورا‌های شهر و روستا در سال ۱۳۸۱ رخ داد و برای نخستین بار عدد مشارکت در یک انتخابات به زیر ۵۰ درصد تنزل یافت. این در حالی بود که این انتخابات بدون هیچ گونه نظارت استصوابی شورای نگهبان و با حضور حتی برخی جریانات خارج از نظام برگزار شده بود و کسی نمی‌تواند افت مشارکت آن را به رد‌صلاحیت‌ها نسبت دهد. یک سال بعد در اثر عملکرد امیدآفرین اصولگرایان در شورای شهر تهران بود که مشارکت اندکی بهبود یافت و در انتخابات مجلس هفتم به بالای ۵۰ درصد رسید. در ادامه با تغییر دولت و روی کار آمدن اصولگرایان عملاَ روند مشارکت در انتخابات تصحیح شد و حالت صعودی یافت.
با توجه به این بررسی آماری و تحلیل تاریخی به خوبی پیداست که رابطه مستقیمی میان کارنامه مجالس، دولت‌ها و شورا‌ها در میزان اقبال عمومی برای تداوم مشارکت انتخاباتی وجود دارد. عملکرد دولت مورد حمایت اصلاح‌طلبان که موج وسیعی از نارضایتی معیشتی و اقتصادی را فراهم آورده، و نیز کارنامه خالی از عمل و پر از حاشیه شهرداری تهران در دوره اخیر، عملاَ موجب رنجیده شدن مردم خصوصاً طبقات محروم و مستضعف را که بیشتر زیر بار بی‌تدبیری آسیب دیده‌اند، شده است.
فراتر از موضوع نارضایتی‌های معیشتی نمی‌توان تأثیر عواملی، چون نگرانی برخی از مردم ناشی از شیوع کرونا و نیز ضعف اجرایی دستگاه مجری انتخابات که در ساعات اولیه برگزاری انتخابات، خود را در قالب تأخیر آغاز اخذ رأی، اخلال در روند رأی‌گیری و... نشان داد و موجب ناراحتی و ایذای مردم را در فرایند انتخابات شد، نادیده گرفت.
اینک انتخابات پایان یافته و با شمارش آرا، منتخب ملت مشخص می‌گردد. پایان یافتن انتخابات را باید «آغاز فصل جدیدی از خدمت» دانست. رئیس‌جمهور منتخب و دولت وی با کوهی از مشکلات برجای مانده از ناکارآمدی دولت دوازدهم مواجهند که مستقیماً بر رابطه میان دولت و مردم اثر گذارده است. به نظر می‌رسد باید رئیس‌جمهور منتخب و همراهانش از فرصت پیش رو تا قبل از تنفیذ جهت برنامه‌ریزی جامع به همراه ارائه راهکار‌های کوتاه مدت و میان مدت جهت حل مسائل مردم به ویژه در حوزه معیشت حداکثر استفاده را نمایند.
با توجه به دور ماندن آقای روحانی و برخی از مدیرانش از مردم خصوصاً در سال‌های اخیر به افزایش ارتباط با مردم و استماع مطالبات و گلایه‌مندی‌های آن‌ها توجه ویژه‌ای نمود و اقدامات ضربتی و کوتاه مدت با جهت‌گیری تسکین‌دهنده و آرامش‌بخش در دستور کار قرار داد.
حضور و مشارکت مردم در انتخابات نبایست به معنای رضایتمندی آنان و عدم اصلاح کاستی‌های موجود تلقی شود. مردم با حضور خود مسئولیت و تکلیف خود را به انجام رسانده‌اند و اینک وظیفه تک تک مسئولان در همه دستگاه‌های کشور است که با تحول و اصلاح روش‌های گذشته، هرچه بیشتر به مردم خدمت و رضایت آنان را جلب کنند. مردم کارشان را درست به اتمام رسانده‌اند و اینک نوبت دولتمردان تازه نفس است که به میدان آمده و مشکلات مردم را مورد توجه قرار داده و برای حل آن‌ها برنامه‌ریزی و اقدام نمایند.
رئیس‌جمهور منتخب و دولتمردان آینده باید بدانند که شرایط امروز کشور شرایط ویژه و پیچیده‌ای است که با دوره‌های گذشته تفاوت‌های اساسی دارد و آن‌ها همچنین فرصتی بسیار اندک و گذرا برای خدمت‌رسانی به مردم دارند و برای لحظه لحظه این فرصت خود باید برنامه و نقش تعریف نمایند. همانگونه که پیشتر اشاره شد دشمن به دنبال القای یأس و ناامیدی و گسست بین مردم و مسئولان است و باطل‌السحر این توطئه دشمن رویکردی است که مهم‌ترین شاخص‌های آن توجه به مشکلات مردم، همدردی با محرومان و دلسوزی برای آنها، به میان مردم رفتن و گوش شنوایی برای شنیدن رنج‌ها و آلام آن‌ها بودن است که در نهایت چهره حقیقی پیوند ناگسستنی دولت و ملت را به رخ خواهد کشید. خنثی‌سازی این دسیسه دشمنان کار ساده‌ای نیست و نیازمند گام‌های استوار و پایدار است. اما به حول و قوه الهی و با نیت مؤمنانه این مهم شدنی است.

 

همین مطلب:

روزنامه جوان- آغاز فصل جدید خدمت

 

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی