رایگاه

تارنمای دیدمان و اندیشه؛ یادداشت‌های محمدجواد اخوان

رایگاه

تارنمای دیدمان و اندیشه؛ یادداشت‌های محمدجواد اخوان

رایگاه

«فبشر عبادالذین یستمعون القول فیتبعون احسنه»

آن چه می نویسم احتمالا دیدگاه و نظر من است، اما نام تارنمای خود را «رایگاه» نهادم تا مکانی باشد جهت اقتراح و تضارب آرا و خوانندگان محترم خود بیاندیشند و برترین را برگزینند!

کانال من در شبکه اجتماعی تلگرام
https://telegram.me/mjakhavan

طبقه بندی موضوعی
بایگانی

آقای هاشمی! دوستانتان در بحرین مشغول چه هستند؟

سه شنبه, ۲۳ فروردين ۱۳۹۰، ۰۵:۲۱ ب.ظ

 

آقای هاشمی! دوستانتان در بحرین مشغول چه هستند؟

«مردم بحرین بی دفاع‌ترین مردم در خیزش اسلامی در منطقه هستند» این عنوان تیتر یک روزنامه جمهوری اسلامی (نزدیک به رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام) بود که در صفحه اول روز دوشنبه 22/1/1390 این روزنامه و به نقل از آقای هاشمی رفسنجانی به چشم می‌خورد. آری، حقا این جمله توصیفی صحیح از وضعیت مردم بحرین است که در کوران خیزش و بیداری اسلامی مردم منطقه، تنها این مردم بحرین هستند که از حق مطالبه حقوق حقه خود به بهانه تشیع اکثریتشان محروماند. ده‌ها روز است که نیروهای عربستان سعودی و تعدادی دیگر از کشورهای جنوبی خلیج فارس، به بهانه حمایت از حکومت آل خلیفه در بحرین، وارد خاک این کشور شده‌اند و به کشتار وحشیانه و بازداشت وسیع مبارزین بحرینی همت گمارده‌اند.

 

در این میان آن چه قابل توجه است نوع برخورد جریانات داخلی متمایل به عربستان سعودی در ماجرای بحرین است. آقای هاشمی رفسنجانی که روزگاری در سال 1366 و پس از کشتار وحشیانه حجاج ایرانی به دست دژخیمان وهابی، در کنفرانس «نجات حرمین» صراحتاً از آزادسازی حرمین شریفین از دست آل سعود سخن گفت، پس از رسیدن به ریاست جمهوری در چرخشی 180 عزم خود را بر گسترش روابط با حکام آل سعود جزم کرد. در این میان وی روابط حسنه‌ای با شخص ملک عبدالله بن عبدالعزیز (پادشاه عربستان سعودی) دارد. روابط نزدیک این دو به دوره ولی عهدی عبدالله بر می‌گردد، روزگاری که به علت بیماری و کهولت ملک فهد، اداره امور این کشور بر عهده «امیر عبدالله» بود.

همین قرابت و صمیمیت عبدالله و هاشمی، سبب شد تا در انتخابات ریاست جمهوری نهم (1384) عبدالله، صراحتاً از هاشمی حمایت کند و بعدها (بر اساس روایت مسیح مهاجری) در اظهاراتی مداخله جویانه از هاشمی گلایه کرد که «چرا در ایران به هر کسی (کنایه به احمدی نژاد) اجازه کاندیداتوری و رئیس جمهور شدن می‌دهند!؟» دکتر احمدی نژاد در جریان مناظره خود با میرحسین موسوی از پیام ویژه آقای هاشمی به یکی از حکام منطقه خبر داد و گفت: «در همان اوایل دولت [نهم]، آقای هاشمی پیغامی برای یکی از پادشاهان حاشیه خلیج فارس فرستاد که شما نگران نباشید ظرف شش ماه این دولت ساقط می‌شود.» که با توجه به قرائن بسیار و نیز تأیید تلویحی سایت آینده می‌توان حدس زد منظور پادشاه عربستان سعودی یعنی ملک عبدالله است.

در جریان فتنه 88 نیز عربستان سعودی به صورت آشکار و نهان از کاندیدای مورد حمایت آقای هاشمی حمایت نمود و موسوی نیز با ابراز نگرانی از کاهش روابط با عربستان سعودی در مناظره 13 خرداد 1388 تلویحاً ارتباط خود را با جریان نزدیک به عربستان افشا کرد. او حتی از اخباری از درون خاندان آل سعود با یک واسطه خبر داد که بدون تردید تنها سیاستمدار ایرانی که با خاندان آل سعود روابطی صمیمی در این حد دارد، کسی جز آقای هاشمی نمی‌تواند باشد.

شبکه عربی صهیونیستی «العربیه» وابسته به خاندان آل سعود نیز در جریان فتنه 88 فعالیت چشمگیری داشت. این شبکه پیش و پس از انتخابات و در طول فتنه 88 در برنامه پانوراما که هر هفته به جز روزها پنجشنبه و جمعه پخش می‌شد و برنامه‌هایی چون  «آخر هفته»، «میهمان و گفتگو»، «به صراحت»، «مصاحبه اختصاصی» و ...  حجم زیادی از این برنامه را به موضوع ایران با همان رویکرد معروف ضد ایرانی خود اختصاص داد. این شبکه در طول فتنه 88، بارها با رضا ربع پهلوی و دیگر سلطنت طلب‌های فسیل شده، علیرضا نوری زاده، محسن سازگارا، ابوالحسن بنی صدر، سرکردگان گروهک تروریستی منافقین به مصاحبه پرداخت و تحلیل‌های نخ نما شده و غیر واقعی و ترسیم یک فضای خیالی و بر اساس حد و گمان این افراد را پخش می‌کرد تا به این ترتیب بتوان ذهنیت افکار عمومی جهان عرب را که نگاه مثبت و امیدوارانه‌ای به نظام مردم‌سالار دینی ایران دارند و آن را حامی بی دریغ وبی منت مسائل جهان اسلام از جمله مسئله فلسطین و لبنان می‌دانند، به نفع خود تغییر دهند. العربیه به عنوان بازوی کمکی رسانه‌های  جریان فتنه و همدوش رسانه‌های غربی معاند نظام و سلطنت طلب‌ها و سایت‌های ضد انقلاب، مصاحبه‌های دروغ و تحریک آمیز را ابتدا به فارسی و بعد با تأخیر به ترجمه عربی آن‌ها اقدام می‌کرد تا خدمت بزرگی به دشمنان قسم خورده مردم مظلوم ایران کرده باشد. خنده دار تر آنکه العربیه که خود وابسته به دیکتاتورهای آل سعود است، در برنامه‌های ضد ایرانی بارها القا می‌کرد که نظام ایران مردمی و دموکراتیک نیست و به زعم این شبکه، فتنه انگیزان، مردمی هستند که اسیر نظام غیر مردمی شده‌اند!

اما روابط تنگاتنگ آل سعود و متحدین داخلی‌شان محدود به این‌ها نمی‌شد، آیت الله احمد جنتی دبیر شورای نگهبان قانون اساسی در تابستان 1389، با اشاره به سندی را به دست آورده است، گفت: «آمریکایی‌ها یک میلیارد دلار از طریق افراد سعودی که هم اکنون عامل آمریکا در کشورهای منطقه هستند، به سران فتنه دادند و همین سعودی‌ها که به نمایندگی آمریکا صحبت می‌کردند، گفتند اگر توانستید نظام را منقرض کنید تا پنجاه میلیارد دلار دیگر را هم می‌دهیم.» در همین چارچوب بود که سفر افرادی همچون سیدمحمد خاتمی به عربستان و برخی کشورهای منطقه را چند روز پیش از انتخابات دهم ارزیابی کرد.

اما فارغ از این‌ها، خوشبختانه آقای هاشمی رفسنجانی امروز، دغدغه‌مند نسبت به جنایت وحشیانه عمال آل سعود و دوست عزیزشان ملک عبدالله در بحرین موضع گیری می‌نمایند. خوب است از خود سؤال نمایند، با توجه به روابط حسنه و نزدیکشان با حکام سعودی چه اقدام عملی برای جلوگیری از نسل کشی و سرکوب شیعیان بحرین به دست وهابیون برداشته‌اند. ایشان که جتی با بیماری عبدالله سعودی، نگران حال مزاجی او می‌شوند و در آذرماه سال گذشته از وی تلفنی عیادت نمودند، آیا صلاح می‌دانند برای نجات مظلومین بحرین که حقا و انصافاً بی دفاع‌ترین مردم منطقه هستند، دقایقی وقت دوست عزیزشان را بگیرند؟

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی