رایگاه

تارنمای دیدمان و اندیشه؛ یادداشت‌های محمدجواد اخوان

رایگاه

تارنمای دیدمان و اندیشه؛ یادداشت‌های محمدجواد اخوان

رایگاه

«فبشر عبادالذین یستمعون القول فیتبعون احسنه»

آن چه می نویسم احتمالا دیدگاه و نظر من است، اما نام تارنمای خود را «رایگاه» نهادم تا مکانی باشد جهت اقتراح و تضارب آرا و خوانندگان محترم خود بیاندیشند و برترین را برگزینند!

کانال من در شبکه اجتماعی تلگرام
https://telegram.me/mjakhavan

طبقه بندی موضوعی
بایگانی
محمد جواد اخوان در گفت‌وگو با خبرنامه دانشجویان ایران:
نگران پاکسازی اسناد دانشگاه آزاد همانند اواخر دوره اصلاحات هستیم
خبرنامه دانشجویان ایران: محمد جواد اخوان گفت: ما نگرانیم که با وقت کشی صورت گرفته تیم حاکم بر مدیریت فعلی دانشگاه آزاد همانند اواخر دولت اصلاحات اقدام به پاکسازی  پرونده های امنیتی و مفاسد اقتصادی خود کند.
 
http://iusnews.ir/cpanelpage/newspics/akhavan1.jpg
 
محمد جواد اخوان مسئول سابق واحد سیاسی بسیج دانشجویی خواجه نصیر در گفت‌وگو با خبرنگار «خبرنامه دانشجویان ایران» در خصوص عملکرد آقای هاشمی در مورد دانشگاه آزاد و سنگ اندازی در مسیر انتخاب ریاست قانونی برای این دانشگاه گفت: دانشگاه آزاد برای مجموعه سیاسی که آقای هاشمی در رأس آن است، حالت راهبردی و استراتژیک دارد، چه از لحاظ تأمین مالی و چه از لحاظ عمق حضور و پراکندگی در سراسر کشور و شبکه وسیع اجتماعی که کارکرد سیاسی و انتخاباتی هم پیدا می کند، اما در قالب یک نهاد علمی است، به هر حال آقای هاشمی و آقای جاسبی به عنوان کارکرد انتخاباتی از آن استفاده کردند.

محمد جواد اخوان افزود: این جریان بعد از فتنه 88 با توجه به رویکرد مخاصمه علنی، با تلاش دلسوزانه نظام به عقب زده شد و حتی آقای هاشمی را از ریاست مجلس خبرگان، برداشتند و این ها باعث شد که آنها تصور کنند که در حال عقب نشینی هستند و در حقیقت از نظر سیاسی در موضع ضعف هستند، این موضوع سبب شد که به دانشگاه آزاد به عنوان آخرین سنگر استراتژیک خودشان نگاه کنند. در این نگاه سیاسی که دارند، بحثشان علمی و ثبات مدیریتی نیست و دنبال کارکرد انتخاباتی و سیاسی هستند و طبیعتا مقاومت می‌کنند.
 
این تحلیلگر مسائل سیاسی در خصوص پیامدهای زیر بار رأی اکثریت نرفتن و عدم قانون گرایی آقای هاشمی در بحث دانشگاه آزاد تصریح کرد: این جریان به رأی اکثریت و یا مردم توجه ندارد. اگر از دولت سازندگی تا به امروز، روند این جریان را مشاهده کنید، متوجه خواهید شد که چیزی به نام نظر مردم در این جریان لحاظ نیست، البته در بعضی مواقع که به رأی مردم نیاز داشتند، رنگ عوض کردند و دولت اصلاحات هم از درون دوران سازندگی متولد شد. دراین یک دهه اخیر، عدم توجه به خواسته های مدم و قانون شکنی روز به روز نمود بیشتری پیدا کرد و مردم به آنها گرایش نشان ندادند.
 
وی همچنین ادامه داد: در موضوع دانشگاه آزاد یک مطالبه عمومی بین تمام اقشار جامعه اعم دانشجویان ودانشگاهیان و اساتید و خانواده های آنها و چه عموم مردم بوجود آمده و آن مطالبه عمومی  این است که فارغ از اینکه چه کسی در رأس دانشگاه آزاد قرار گیرد، وضعیت آن باید اصلاح شود. جریان حاکم و هیئت موسس که در واقع اقلیت هیئت امنا را تشکیل می‌دهد، قصد حفظ وضع موجود را دارند و به خاطر همین هم هست که مقاومت می کند. حتی اگر در بین مردم، نظرسنجی انجام بگیرد، عمده مردم فارغ از نگاه سیاسی، به دنبال اصلاح وضعیت موجود در مدیریت این دانشگاه هستند.
 
اخوان در خصوص مدیریت سی ساله جریان حاکم بر دانشگاه آزاد گفت: کارمندان با سی سال سابقه کار بازنشسته می شوند. چطور مدیر سی ساله قصد بازنشستگی ندارد. طبیعتا این نتیجه گرفته می شود که بحث ثبات مدیریتی نیست و به مسائل سیاسی و  انتخاباتی گره خورده است.
 
این فعال دانشجویی در خصوص دلایل دیگر وقت کشی تحویل ریاست دانشگاه آزاد گفت: ما نگران این موضوع هستیم که با وقت کشی صورت گرفته تیم حاکم بر مدیریت فعلی دانشگاه آزاد اقدام به پاکسازی  پرونده های امنیتی و مفاسد اقتصادی این دانشگاه کنند. یعنی همان اتفاقی که در اواخر دولت اصلاحات شاهد آن بودیمو بعضی افراد قصد پاکسازی داشتند تا بعد از خودشان سندی علیه شان به جا نماند.
 
مسئول سیاسی سابق بسیج دانشجویی خواجه نصیر درباره انتظارات دانشجویان و مردم از شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: شورا باید به صورت قاطعانه عمل کند و نباید مغلوب این جریان و نگاه سیاسی شود. اساسا کشدار شدن و اطاله این قضیه به صلاح نظام نیست و این مسأله باید زودتر حل شود و حل شدن آن به این معنی است که این دانشگاه‌، از یک باشگاه سیاسی به یک نهاد علمی و خدمتگزار به مردم تبدیل شود و چاره آن فقط تغییر مدیریت این دانشگاه است.
 
وی در خصوص وظیفه تشکل های دانشجویی در این مورد اضافه کرد: دانشجویان و تشکل های دانشجویی باید از شورای عالی انقلاب فرهنگی بخواهند که قضیه دانشگاه آزاد را هرچه سریعتر تمام کند و سپس از اقدام این نهاد انقلابی حمایت کنند. اگر به نوعی این مطالبه مردمی ادامه داشته باشد و بجوشد طبیعتا آقای هاشمی و تیم مدیریت فعلی مجبور به عقب نشینی خواهند شد.
 
این فعال دانشجویی با بیان اینکه وظیفه تشکل های دانشجویی با اتمام مدیریت جاسبی تمام نمی شود و باید از دستگاه های مسئول بخواهند که پرونده فسادهای احتمالی دانشگاه آزاد به جریان بیفتد گفت: دستگاه قضایی و دیگر دستگاه های مسئول نباید بعد از تغییر جاسبی با اغماض با وی برخورد کنند و باید به این پرونده ها رسیدگی کنند. در زمان فتنه 88 مشاهده شد که وقتی مأمورین اقدام به بازرسی از دفتر آقازاده فراری به لندن کردند، مجموعه ای از اسناد پیدا شد که حاکی از اقداماتی ضد امنیتی و انتخاباتی و بر علیه کشور با بودجه و امکانات دانشگاه آزاد بود و یا مثلا دفتر کار فلان شخصیت سیاسی، در ساختمان مرکزی دانشگاه آزاد است و هیچ ربطی هم به کار دانشگاهی ندارد ولی به هر حال آنجا حضور دارد. همه اینها باید مطرح و بررسی شود. اینها کارهای پیچیده و لازم است.
 
اخوان در پایان خاطر نشان کرد: بعد از اصلاح مدیریت بحث مهمتری که وجود دارد و این است که ما باید متوجه شویم که چه مشکلاتی در ساختار دانشگاه آزاد وجود دارد مدیریتی مثل سیاسی و...در آنجا موجود است که جریان دانشجویی دانشگاه آزاد به دلیل اینکه در بدنه سیستم قرار دارد می تواند به خوبی این مشکلات را موشکافی کند. و این مشکلات و راهکار انها را به رئیس آینده دانشگاه آزاد ارائه کند. رئیس آینده هم باید مسائل را مد نظر داشته باشد و خواسته مردم که اصلاح وضع موجود است را در دستور کار قرار دهد و بعد هم ارتباط مستمری با دانشجویان و تشکل ها داشته باشد. در بسیاری از دانشگاه ها دیده می شود که ریاست دانشگاه، خود را ملزم می داند که با دانشجویان و تشکل های دانشگاه ارتباط مستمر داشته باشد و از آنها مشورت بگیرد. که این ارتباط باید در دانشگاه آزاد هم نهادینه شود و این دانشگاه الگوی مناسبی برای دانشگاه اسلامی شود.
 
لینک همین مطلب:
 

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی