رایگاه

تارنمای دیدمان و اندیشه؛ یادداشت‌های محمدجواد اخوان

رایگاه

تارنمای دیدمان و اندیشه؛ یادداشت‌های محمدجواد اخوان

رایگاه

«فبشر عبادالذین یستمعون القول فیتبعون احسنه»

آن چه می نویسم احتمالا دیدگاه و نظر من است، اما نام تارنمای خود را «رایگاه» نهادم تا مکانی باشد جهت اقتراح و تضارب آرا و خوانندگان محترم خود بیاندیشند و برترین را برگزینند!

کانال من در شبکه اجتماعی تلگرام
https://telegram.me/mjakhavan

طبقه بندی موضوعی
بایگانی

چگونه به گزینه‌ی اصلح برسیم؟

دوشنبه, ۱۳ خرداد ۱۳۹۲، ۰۳:۰۵ ب.ظ

 

چگونه به گزینه‌ی اصلح برسیم؟

بر مبنای الگوی امام-امت و ملاک‌های مد نظر مقام معظم رهبری (مدظله‌العالی)

مقدمه:

انقلاب اسلامی ایران، نقطه عطفی در مبارزات تاریخی بین جبهه حق و باطل بود که روند بسط سلطه جبهه دشمنان خدا را متوقف نمود و آنان را با مشکلات اساسی زیادی مواجه کرد. با گذشت بیش از سه دهه از عمر انقلاب اسلامی و مبارزه مداوم آن با نظام سلطه روند افول قدرت سلطه گران آغاز شده و انقلاب اسلامی هر روز قوی‌تر و بالنده تر گشته است. در شرایط فعلی در یک مرحله حساس تاریخی به سر می‌بریم و به نظر می‌رسد که روند تحولات به سمت تغییرات اساسی در دنیا باشد. مقام معظم رهبری در شهریور ۱۳۹۱ با به کار بردن تعبیر «پیچ تاریخی» در مورد این تحول فرمودند:

«شرایط گیتی حساس و جهان در حال گذار از یک پیچ تاریخیِ بسیار مهم است. انتظار می‌رود که نظمی نوین در حال تولد یافتن باشد.»

با توجه به اهمیت این مقطع از تاریخ انقلاب اسلامی و لزوم روی کار آمدن دولتی مناسب برای گذر موفق از این پیچ، مقام معظم رهبری ملاک‌ها و شاخص‌های کاندیدای اصلح را برای این مقطع بیان فرموده‌اند که بر همه لازم است که برای انتخاب نامزد مورد نظر خود به این ملاک‌ها دقت نمایند.

لازم به ذکر است که علی رغم آنکه هم در نظام‌های لیبرال دموکرات و هم در نظام مردم‌سالاری دینی، انتخابات برگزار می‌گردد، اما در حقیقت در هدف و روش میان این دو تفاوت‌های عمیقی وجود دارد که از جمله آن پیدا کردن گزینه مطلوب است. بنا بر این لازم است اشاره گردد 2 مدل مختلف برای انتخابات یافت:

1-    مدل غربی

2-    مدل اسلامی

در مدل غربی اساس رقابت انتخابات معطوف به قدرت بوده و عمل بازیگران آن بر پایه‌ی تبلیغات پر هزینه، تشدید هیجانات کاذب، دروغ و بهره گیری از تاکتیک‌های پروپاگاندا و جنگ روانی است.

اما در مدل اسلامی اساس رقابت معطوف به خدمت است و عقلانیت، بستر تحقیق و استدلال و تبلیغات موجه و معقول شکل دهنده‌ی آن هستند.

بن بر این با توجه به مبانی اندیشه دینی می‌توان فهمید که برگزیدن گزینه اصلح بر دو پایه‌ی «عقلانیت» و و «حجت شرعی» قرار دارد. در اندیشه اسلامی عقلانیت جایگاه ویژه ای داشته تا این حد که  عقل به تعبیر امام صادق علیه السلام مرکز عبودیت انسان و سرمایه تحصیل بهشت از خدای سبحان است «العقل ما عبد به الرحمن و اکتسب به الجنان».[کلینی، اصول کافی، ج 1،‌ص 11، حدیث 3.]

در خصوص «داشتن حجت شرعی» در انتخاب اصلح نیز با مراجعه سخنان مقام معظم رهبری نکات کلیدی را می‌توان دریافت که به ان اشاره خواهد شد.

رسیدن به حجت شرعی:

یکی از مهم‌ترین نکاتی که مقام معظم رهبری در تاریخ 25/2/1392 به آن اشاره می‌کنند و در چند انتخابات دیگر گذشته به آن اشاره کرده‌اند و باید به طور ویژه آن را مد نظر قرار داد بحث «داشتن حجت شرعی» در انتخاب کاندیدای اصلح است. این عبارت که یک اصطلاح فقهی است، موضوعی بسیار راهگشا و کلیدی در هدایت به سمت انتخاب نهایی کاندیدای اصلح است.

حجتی شرعی در فقه که شرع مقدس اسلام آن را معتبر دانسته است، مبتنی بر دو روش است که به این دو روش در سخنان مقام معظم رهبری نیز اشاره شده است:

1-   رسیدن به علم و یقین:

رسیدن به علم و یقین با فراهم نمودن الزامات آن میسر است که از جمله آن تحقیق و بررسی و استدلالات عقلی است که فرد را  به یقین و اطمینان قلبی برساند به گونه ای که اگر از وی پرسیده شد که چرا فلان شخص را انتخاب کردی استدلال‌های عقلی برای آن داشته باشد.

طبیعی است که این راه اولاً نیاز به داشتن اطلاعات کافی و نیز در اختیار داشتن معیارها و سنجه‌هایی برای ارزیابی گزینه های گوناگون است. در اینجا پرسش اصلی ان است که معیارهای و سنجه های لازم برای ارزیابی افراد کدام است؟ با توجه به ماهیت جایگاه ریاست جمهوری در ساختار نظام اسلامی و نیز نقش امام امت در هدایت جامعه می‌توان ادعا نمود بهترین منبع برای دستیابی به این معیارها بررسی و تحلیل اندیشه‌ها و منویات رهبر انقلاب است. امام راحل (ره) و رهبر فرزانه انقلاب (مدظله‌العالی) همه ساله در بیاناتشان به نکاتی چند درباره‌ی این معیارها پرداخته‌اند. علاوه بر این سیر حرکت انقلاب و طریق تمدن سازی آن، نشان از آن دارد که امام امت از همه خواص و نخبگان جامعه به صلاحیت‌تر در تعیین معیارهای اصلح یابی است.

2-   رجوع به عادل خبره:

این روش هم یکی از راه کارهایی است که شرع اسلام برای رسیدن به حجت شرعی آن را مجاز دانسته است. مثل انتخاب مرجع تقلید، اثبات ماه قمری و ...  که در آن‌ها "رجوع به عادل" مجاز دانسته شده است. نکته ای که در این روش مهم است این است که فردی که به وی برای راهنمایی در انتخاب کاندیدای اصلح مراجعه می‌شود لازم است که علاوه بر داشتن عدالت، در موضوع انتخابات و شناخت کاندیداها و جریانات سیاسی آگاه بوده و بصیرت لازم را داشته باشد. همچنین همان‌گونه که پیش‌تر اشاره شد با توجه به هندسه‌ی امام امت در جامعه اسلامی، مأموریت اصلی نخبگان کشف و تبیین طریق امام برای امت است و این چنین لازم است که خواص جامعه نیز اگر مورد رجوع جامعه قرار می‌گیرند، اولاً استدلال‌های عقلانی خویش برای گزینه اصلح را مطرح کرده و ثانیاً بر پایه معیارها و ملاک‌های مد نظر امام جامعه استدلال نمایند.

دقت در ملاک‌ها و شاخص‌های کاندیدای اصلح از دیدگاه مقام معظم رهبری و توجه به دو روش فوق در رسیدن به حجت شرعی، می‌تواند حجت را در انتخاب کاندیدای اصلح بر هر کس تمام کرده و او را به کاندیدای اصلح رهنمون شود.

سخنان مقام معظم رهبری در مورد داشتن حجت شرعی:

-         « قبل از انتخابات در این زمینه نکات لازم را بیان خواهم کرد اما نکته مهم این است که برای انتخاب خوب و درست، باید معیارها را شناخت و با مشورت و تفکر، و دست یافتن به حجت شرعی، نامزد اصلح را انتخاب کرد ... من و شما باید نگاه کنیم ببینیم در بین این صالح‌ها کدام صالح‌ترند، کدام بیشتر به درد مردم می‌خورند، کدام بیشتر می‌توانند این بار سنگین را بر دوش بکشند و با امانتِ کامل این راه را ادامه دهند و پیش ببرند؛ این را باید من و شما نگاه کنیم، ببینیم، بشناسیم. از افرادی که ممکن است ما را هدایت کنند، راهنمائی کنند، کمک بخواهیم؛ بالاخره خودمان را به حجت شرعی برسانیم. اگر انسان بر طبق حجت شرعی کار کرد، چنانچه بعداً غلط هم از آب دربیاید، باز سرفراز است، می‌گوید من تکلیفم را عمل کردم؛ اما اگر بر طبق حجت شرعی عمل نکنیم، بعد خطا از آب دربیاید، خودمان را ملامت خواهیم کرد؛ عذری نداریم، حجتی نداریم.»( بیانات در دیدار اقشار مختلف مردم، ‌25/2/1392)

-         «سطح مجلس خبرگان، بالاترین سطح انتخاب است؛ مردم بایستی افراد شایسته را بشناسند و انتخاب کنند. چنانچه افرادی را نمی‌شناسند، از راهنماییِ انسان‌های مؤمن و مطمئنی استفاده کنند که معرفی آن‌ها برای انسان حجت شرعی باشد؛ دنبال حجت شرعی باشید. دنبال این باشید که اگر خدای متعال پرسید زید را چرا برای مجلس خبرگان انتخاب کردید، شما بگویید این زید را فلان کسانی که می‌دانستیم مردمِ وارد و مطمئن و امینی هستند، معرفی کرده بودند؛ پیش خدا حجت داشته باشید. به هر معرفی‌ای نمی‌شود دل بست و اعتماد کرد. معرفی انسان‌های مورد اطمینان؛ معرفی کسانی که انسان بداند که این‌ها نیتشان خدایی است؛ برای دنیا و برای گروکشی‌های سیاسی و جنجال و هیاهو وارد میدان نشده‌اند؛ بلکه به عنوان ادای وظیفه معرفی کرده‌اند؛ انسان از حرف آن‌ها اطمینان پیدا می‌کند و افرادی را با معرفی آن‌ها به عنوان خبره به مجلس خبرگان می‌فرستد.»( بیانات مقام معظم رهبری در آستانه انتخابات مجلس خبرگان مورخه ۱۳۸۵/۰۹/۲۲)

-         «ملت باید تلاش خود را بکند، باید زحمت بکشد و دنبال اصلح بگردد. من مکرّر عرض کرده‌ام که مسئله، مسأله ی دین و خدا و ادای تکلیف است. همچنان که اصل انتخابات یک تکلیف الهی است، انتخاب اصلح هم یک تکلیف الهی است. قبلاً هم گفتیم که تفاضل و لو کم باشد، در این قضیه بسیار است. باید بگردید، بین خودتان و خدا حجّت پیدا کنید؛ یعنی بتوانید از راهی بروید که اگر خدای متعال پرسید شما به چه دلیل به این فرد رأی دادید، بتوانید بگویید به این دلیل. بین خودتان و خدا، دلیل و حجّتی فراهم کنید و بعد با خیال راحت بروید رأی بدهید. مردم باید این کار را بکنند و ما هم از خدا می‌خواهیم و دعا و آرزو می‌کنیم که خدای متعال دل‌های مردم را به سمت نامزد اصلح آنکه واقعاً صلاحیتش بیشتر است هدایت کند.» (بیانات مقام معظم رهبری در آستانه انتخابات هفتمین دوره ریاست جمهوری در دیدار جمعی از خانواده‌های ایثارگران،31/2/1376)

در چارچوب آنچه گفته شد می توان به مدل اسلامی گزینه یابی اصلح بر مبنای چارچوب هندسه امام-امت دست یافت. در این مدل سبیل امام به عنوان هادی و راهبر جامعه، مسیر رستگاری و پیشرفت جامعه است و جامعه اعم از نخبگان و آحاد امت باید در پی کشف منویات و دیدگاه های او باشند. با چننی مدلی است که رئیس جمهوری در تراز انقلاب اسلامی و متناسب با اهداف مقطعی و کلان نظام و انقلاب برگزیده می شود.

کلیه شاخصه های مد نظر مقام معظم رهبری بر اساس فراوانی‌ها ( در ۶ ماه اخیر بدون حذف تکراری‌ها)

اعتقادی و گفتمانی:

تعهد و تدین

ایمان و اعتقاد به خدا و به این انقلاب و به قانون اساسی و به این مردم

پایبند به انقلاب، ارزش‌ها، منافع ملی و نظام اسلامی

شخصیتی:

 

مردمی بودن

مهذب اخلاقی و نپرداختن به حواشی

دغدغه‌آفرینی نکردن،

هزینه ، مشکل، تشویش و نگرانی درست نکردن برای مردم

منطقی، معقول، منطبق با واقعیت،

 ندادن وعده‌ی بیخود و بی‌مبنا

 نشان ندادن درِ باغ سبزهای بی‌منطق

پابند به قوانین و مقررات باشد بودن

تمرکز همت بر حفظ عزت و حرکت کشور در جهت هدف‌های انقلاب

مقاوم بودن

دارای روحیه‌ی مقاوم

ارزشی بودن

اهل استقامت و ایستادگی

یاد خدا و توکل به خدا

توانمندی‌ها:

 

در حد اندازه های لازم برای ریاست جمهوری

توانمند برای کشیدن بار مسئولیت سنگین

دارای آمادگی و توانائی‌ها

کاری بودن

تلاشگری بیشتر و بهتر برای انقلاب، برای کشور، برای آینده، برای عزت ملی، برای باز کردن گره مشکلات، برای ایستادگی قدرتمندانه و عزتمندانه در مقابل جبهه‌ی معاندان، و برای الگو کردن جمهوری اسلامی در چشم مستضعفان

عالم

مدیریتی:

 

پایبند به تدبیر و عقل جمعی

دارای نقاط قوت دولت‌های قبل و اجتناب از نقاط ضعف دولت‌های پیشین، 

باتدبیر بودن

دارای تدبیر و حکمت در اقتصاد و سیاست خارجی

درد مردم را احساس کردن

ملاحظه کردن طبقات مختلف مردم

ملاحظه کردن شعارها

 

تقوا

 بیرون نبودن شعارها از حدود قدرت و اختیاراتشان

منطبق بر نیازها و ضروریات مردم

سازگار با واقعیات و امکانات کشور

منجر به افزایش قدرت درونی ملت شود

در جهت تثبیت مواضع عزت‌آفرین و صحیح و عاقلانه و حکیمانه‌ی انقلاب و نظام

پرهیز از چراغ سبز نشان دادن به دشمن خارجی و امتداد داخلی آن

پرهیز از نومید کردن و افسرده کردن مردم

رفتار تبلیغاتی

 

پرهیز از ریخت‌وپاش و خرج و تبلیغاتِ زیاد از اندازه‌ی لازم

پرهیز از استفاده از بیت‌المال یا از پول مشتبه به حرام

پرهیز از هزینه پول مشتبه به حرام

 

پیوست:

مشروح بیانات مقام معظم رهبری:

v  «باید در انتخابات، افرادی حضور یابند که دارای صلاحیت‌ها و حدّ و اندازه‌های لازم برای مسئولیت ریاست‌جمهوری باشند.» (رهبر انقلاب دیدار با اعضای مجلس خبرگان ۱۳۹۱/۱۲/۱۷)

v  «هر کسی که در خود صلاحیتی احساس می‌کند و کار اجرائی بلد است، می‌آید و خود را در معرض انتخاب مردم می‌گذارد. اداره‌ی مملکت و کار اجرائی، کار کوچکی نیست. کارهای بزرگ و بارهای سنگینی بر دوش مجریان سطوح بالاست. ممکن است کسانی که در سطوح دیگری کار می‌کنند، ابعاد این سنگینی را هم بعضاً تشخیص ندهند که چقدر این بار سنگین است. آن کسانی که وارد میدان می‌شوند، باید کسانی باشند که در خود توانائیِ کشیدن این بار را بیابند؛ صلاحیت‌هایی را هم که در قانون اساسی است و شورای محترم نگهبان بر روی آن‌ها تکیه خواهد کرد، در خودشان ملاحظه کنند و واقعاً وابسته و دلبسته‌ی به نظام و قانون اساسی باشند؛ بخواهند قانون اساسی را اجرا کنند؛ چون رئیس جمهور سوگند می‌خورد که قانون اساسی را اجرا کند؛ قسم دروغ که نمی‌شود خورد. کسانی که این را احساس می‌کنند، در آن میدان می‌آیند؛ کسانی هم که نه، قصد ندارند در این صحنه حاضر شوند، در صحنه‌ی انتخاب کردن و کمک به پرشور شدن انتخابات شرکت خواهند کرد.» ( بیانات امام امت در دیدار مردم قم، ۱۳۹۱/۱۰/۱۹ )

v  «آنچه ما برای رئیس‌جمهور آینده نیاز داریم، عبارت است از امتیازاتی که امروز وجود دارد، منهای ضعفهائی که وجود دارد. این را همه توجه کنند؛ رئیس‌جمهورِ هر دوره‌ای باید امتیازات کسبی و ممکن‌الحصول رئیس‌جمهور قبلی را داشته باشد، ضعف‌های او را نداشته باشد. هر کسی بالاخره نقاط قوّتی دارد و نقاط ضعفی دارد. رؤسای جمهور  چه رئیس‌جمهور امروز، چه رئیس‌جمهور فردا  نقاط قوّتی دارند و نقاط ضعفی هم دارند. همه‌ی ما همین جوریم؛ نقاط قوّتی داریم، نقاط ضعفی داریم. آن چیزهائی که امروز برای دولت و برای رئیس‌جمهور نقاط قوّت محسوب می‌شود، این‌ها باید در رئیس‌جمهور بعدی وجود داشته باشد، این‌ها را باید در خود تأمین کند؛ آن چیزهائی که امروز نقاط ضعف شناخته می‌شود  که ممکن است شما بگویید، من بگویم، دیگری بگوید  این نقاط ضعف را باید از خود دور کند. یعنی ما در سلسله‌ی دولتهائی که پشت سر هم می‌آیند، باید رو به پیشرفت باشیم، رو به تعالی و تکامل باشیم، تدریجاً بهترین‌های خودمان را بفرستیم؛ هر کسی می‌آید، پایبند به انقلاب، پایبند به ارزش‌ها، پایبند به منافع ملی، پایبند به نظام اسلامی، پایبند به عقل جمعی، پایبند به تدبیر باشد. اینجوری باید این کشور را اداره کرد.» (بیانات امام امت در حرم مطهر رضوی،۱۳۹۲/۱/۱ )

v  «ما عرض کردیم سلائق مختلف و هر کسی که احساس می‌کند توانائی دارد، بیاید وسط میدان؛ توده‌ی مردم و جمعیت عظیمِ ده‌ها میلیونی ملت هم ان‌شاءاللَّه وارد میدان خواهند شد؛ اما در محاسبه، آن کسانی که داوطلب می‌شوند، اشتباه نکنند؛ بدانند مدیریت اجرائی کشور یعنی چه. نه در ارزیابیِ نیازی که کشور به یک قدرت اجرائی دارد، اشتباه کنند، نه در ارزیابی توانِ خودشان اشتباه کنند. اگر چنانچه ارزیابی درستی انجام دادند، بیایند توی میدان؛ ملت هم نگاه می‌کند، انتخاب می‌کند. ... نامزد انتخابات اولاً باید به خدا و به این انقلاب و به قانون اساسی و به این مردم ایمان و اعتقاد داشته باشد؛ ثانیاً دارای روحیه‌ی مقاوم باشد. این ملت اهداف بلندی دارد، کارهای بزرگی دارد، تسلیم نیست، کسی نمی‌تواند با این ملت با زبان زور حرف بزند. کسانی که در رأس قوه‌ی اجرائی قرار می‌گیرند، باید کسانی باشند که در مقابل فشارهای دشمنان مقاوم باشند؛ زود نترسند، زود از میدان خارج نشوند؛ این یکی از شرطهای لازم است. ثالثاً انسان‌های با تدبیری باشند، با حکمت باشند. ما در سیاست خارجی گفتیم «عزت و حکمت و مصلحت»؛ در اداره‌ی کشور هم همین جور است، در مسائل داخلی هم همین جور است، در اقتصاد هم همین جور است؛ باید با برنامه، با حکمت، با تدبیر، با نگاه بلندمدت و همه‌جانبه، با یک هندسه‌ی صحیح کارها را مشاهده کنند، نگاه کنند، وارد میدان شوند.  روزمرّه فکر کردن در مسائل اقتصادی، مضر است؛ تغییر سیاستهای اقتصادی به طور دائم، مضر است - در همه‌ی بخش‌ها، به خصوص در اقتصاد - تکیه کردن بر نظرات غیر کارشناسی، مضر است؛ اعتماد کردن به شیوه‌های تزریقیِ اقتصادهای تحمیلی شرق و غرب، مضر است. سیاستهای اقتصاد باید سیاستهای  »اقتصاد مقاومتی«  باشد - یک اقتصاد مقاوم - باید اقتصادی باشد که در ساخت درونیِ خود مقاوم باشد، بتواند ایستادگی کند؛ با تغییرات گوناگون در این گوشه‌ی دنیا، آن گوشه‌ی دنیا متلاطم نشود؛ این چیزها لازم است. رئیس جمهوری که می‌خواهد این کشور بزرگ را اداره کند، این راه پرافتخار را به کمک مردم و برای مردم طی کند، باید اینچنین خصوصیاتی داشته باشد. رابعاً باید تهذیب اخلاقی داشته باشد؛ نپرداختن به حواشی. این‌ها چیزهای لازمی است. بنده توصیه‌ام به همه‌ی دولت‌ها همیشه همین بوده است. میدانید من از دولت‌ها و از رؤسای جمهور در طول این سالهای متمادی همواره حمایت کردم؛ توصیه هم کردم، در موارد متعدد و زیادی از آن‌ها توضیح هم خواستم. تکیه این بوده است که برای مردم هزینه درست نکنند، مشکل درست نکنند، دغدغه‌آفرینی نکنند، مردم را دچار تشویش و نگرانی نکنند؛ البته وعده‌ی بیخود و بی‌مبنا هم ندهند، درِ باغ سبزهای بی‌منطق هم باز نکنند؛ منطقی، معقول، منطبق با واقعیت و با توکل به خدای متعال حرکت را پیش ببرند؛ ان‌شاءاللَّه در آینده  هم باید همین جور باشد.» (بیانات امام در دیدار کارگران و فعالان بخش تولید کشور،۱۳۹۲/۲/۷)

v  مدیریت عالی اجرائی در کشور، کار بزرگی است، کار مهمی است. یک کلمه حرف اثر می‌گذارد؛ یک اقدام کوچک یا بزرگ از سوی مجریان درجه‌ی یک کشور - رئیس جمهور، وزرا - اثر می‌گذارد؛ دستگاه اجرائی اینجور است. خدمت آن‌ها، برای کشور تأثیرات عمیق دارد؛ خدای نکرده کوتاهی و تقصیر آن‌ها، تأثیرات منفیِ زیادی دارد. این‌ها موجب می‌شود که من و شما که می‌خواهیم انتخاب کنیم، دقت کنیم. تعهد را، تدین را، آمادگی را، توانائی‌ها را بسنجیم؛ طبق تشخیص عمل کنیم. اگر من و شما که می‌خواهیم رأی بدهیم، با نیت صادق و خالص و برای انجام وظیفه و برای آینده‌ی کشور وارد میدان شویم و بخواهیم تصمیم بگیریم، ان‌شاءاللّه خدای متعال هم در این صورت دل‌های ما را هدایت خواهد کرد. خدای متعال دل‌ها را ان‌شاءاللّه هدایت می‌کند، به شرط این که آحاد مردم حقیقتاً درصدد این باشند که وظیفه‌شان را انجام دهند. بارها گفته شده است که انتخابات، هم حق مردم است، هم وظیفه‌ی مردم است؛ هم باید حق را استنقاذ کنیم، هم باید وظیفه را به خوبی انجام دهیم. این انتخابات، یک چنین حالتی دارد. کسانی هم که می‌خواهند صلاحیت‌ها را ملاحظه کنند و بر اساس آن تصمیم‌گیری کنند، همه چیز را در کنار هم باید ببینند. رئیس جمهور، هم باید کاری باشد، هم باید مردمی باشد، هم باید مقاوم باشد، هم باید ارزشی باشد، هم باید باتدبیر باشد، هم باید پابند به قوانین و مقررات باشد - مجری قانون است - هم باید درد مردم را احساس کند، هم باید طبقات مختلف مردم را ببیند؛ این‌ها خصوصیاتی است که در انتخاب آن کسی که ما می‌خواهیم کلید اجرائی کشور را به او بسپریم، نقش دارد. ما مردم در این زمینه تصمیم‌گیریم. هیچ کس هم نگوید که رأی من یک نفر چه اثری دارد. میلیون‌ها از همین یک نفرها تشکیل می‌شود. همه احساس وظیفه کنند و ان‌شاءاللّه وارد میدان شوند. به توفیق پروردگار، همین جور هم خواهد شد. مسلّماً امنیت کشور، مصونیت کشور، پیشرفت کشور، با حضور همگانی و حداکثری مردم افزایش پیدا خواهد کرد و این کشور به توفیق الهی خواهد توانست یک گام دیگر به سمت اهداف والای انقلاب اسلامی پیش برود. ( بیانات در دیدار دست اندرکاران برگزاری انتخابات۱۳۹۲/۰۲/۱۶)

v  آنچه که در این فاصله و در این فرصت مهم است، این است که مردم علاوه بر همت بر حضور، همت بر انتخابِ خوب هم داشته باشند. همان طور که عرض کردیم، یک انتخاب خوب، یک انتخاب درست، نه فقط در طول چهار سال، گاهی در طول ده‌ها سال تأثیراتش برای کشور باقی می‌ماند. برای انتخابِ خوب باید فکر کرد، باید معیارها را شناخت. من ان‌شاءاللّه در آینده مطالبی عرض خواهم کرد؛ اما اجمالاً معیار اصلی این است که کسانی سر کار بیایند که همتشان بر حفظ عزت و حرکت کشور در جهت هدف‌های انقلاب باشد. آنچه ما در این سالهای طولانی از خیرات و برکات به دست آورده‌ایم، به برکت هدف‌های انقلاب بوده است؛ هر جائی که ما کم آوردیم، عقب ماندیم، شکست خوردیم، به خاطر غفلت از هدف‌های انقلاب اسلامی و هدف‌های اسلامی بوده است. کسانی سر کار بیایند که مصداق: «انّ الّذین قالوا ربّنا اللّه ثمّ استقاموا باشند؛ اهل استقامت، اهل ایستادگی باشند؛ زرهی پولادین از یاد خدا و از توکل به خدا بر تن خودشان بپوشند و وارد میدان شوند. شعارها را نگاه کنید، ببیند شعارهائی که تعیین می‌کنند، چه جور شعارهائی است؟ گاهی بعضی‌ها - البته اشتباه می‌کنند - برای جلب آراء، شعارهائی می‌دهند که این شعارها از حدود قدرت و اختیاراتشان بیرون است؛ این‌ها را مردم هوشمند ما می‌توانند بشناسند، مراقبت کنند، دقت کنند. آنچه که برای مردم لازم است، آنچه که فوریت بیشتری دارد، آنچه که با واقعیات و امکانات کشور سازگار است، آنچه که به افزایش قدرت درونی ملت می‌انجامد، آن‌ها را در شعارهایشان بگنجانند؛ این یکی از معیارها است. افراد متعددی آمده‌اند. ان‌شاءاللّه شورای محترم نگهبان طبق وظائف قانونی خود، آن کسانی را که صلاحیت دارند، به مردم معرفی خواهد کرد. همه هم باید تابع قانون باشند. آنجائی اشکال پیش می‌آید که تخلف از قانون انجام می‌گیرد. سال 88 اشکالاتی که وارد شد، خسارتی که به کشور وارد کردند و نگذاشتند کشور و ملت طعم آراء چهل میلیونی را درست بچشد، به خاطر تخلف از قانون بود. یک عده‌ای یا برای خاطر اغراض نفسانی، یا هدف‌های خلاف سیاسی، یا هرچه - حالا در آن زمینه نمی‌خواهیم قضاوتی بکنیم - از قانون تخلف کردند، خطا کردند، از راه غیر قانونی وارد شدند؛ هم به خودشان صدمه زدند، هم به ملت صدمه زدند، هم به کشور صدمه زدند. راه درست، راه قانون است. همه تابع قانون باشند، همه تسلیم قانون باشند. گاهی ممکن است یک قانون، صددرصد درست هم نباشد، اما از بی‌قانونی بهتر است. گاهی ممکن است در یک بخشی، یک خطائی هم از مجری قانون سر بزند که من و شما بفهمیم او در اجرای قانون این خطا را کرده است؛ اما اگر نتوانیم آن را از طریق قانونی اصلاح کنیم، تحمل آن بهتر است از این‌که باز بی‌قانونی کنیم؛ از راه بی‌قانونی بخواهیم آنچه را که به نظر ما خطا است، درست کنیم. قانون، معیار بسیار خوبی است؛ وسیله‌ای است برای آسایش کشور، آرامش کشور، حفظ وحدت ملی، ادامه‌ی راه عمومی. شورای محترم نگهبان، خب مردمانی پرهیزگار، متقی و آگاهند؛ طبق قانون تشخیصی می‌دهند و عده‌ای به عنوان افرادی که صالحند، معرفی می‌شوند؛ من و شما باید نگاه کنیم ببینیم در بین این صالح‌ها کدام صالح‌ترند، کدام بیشتر به درد مردم می‌خورند، کدام بیشتر می‌توانند این بار سنگین را بر دوش بکشند و با امانتِ کامل این راه را ادامه دهند و پیش ببرند؛ این را باید من و شما نگاه کنیم، ببینیم، بشناسیم. از افرادی که ممکن است ما را هدایت کنند، راهنمائی کنند، کمک بخواهیم؛ بالاخره خودمان را به حجت شرعی برسانیم. اگر انسان بر طبق حجت شرعی کار کرد، چنانچه بعداً غلط هم از آب دربیاید، باز سرفراز است، می‌گوید من تکلیفم را عمل کردم؛ اما اگر بر طبق حجت شرعی عمل نکنیم، بعد خطا از آب دربیاید، خودمان را ملامت خواهیم کرد؛ عذری نداریم، حجتی نداریم. ( بیانات در دیدار اقشار مختلف مردم۱۳۹۲/۰۲/۲۵)

v  مردم نگاه کنند به اظهارات داوطلبان محترمی که در این میدان وارد شدند، ما هم نگاه می‌کنیم؛ تشخیص بدهیم، ترجیح بدهیم، ببینیم آن کسی که می‌تواند برای انقلاب، برای کشور، برای آینده، برای عزت ملی، برای باز کردن گره مشکلات، برای ایستادگی قدرتمندانه و عزتمندانه در مقابل جبهه‌ی معاندان، و برای الگو کردن جمهوری اسلامی در چشم مستضعفان عالم، بیشتر و بهتر تلاش کند، کیست؟ ممکن است تشخیص یک آقائی با تشخیص یک آقای دیگر مخالف باشد؛ هیچ اشکالی ندارد. این را من به همه بگویم: ممکن است شما به یکی از نامزدها علاقه‌مند شوید، رفیقتان به یک نامزد دیگر؛ این موجب نشود که شما در مقابل هم قرار بگیرید. برای انتخابات و برای گزینش عالی‌ترین مقام اجرائی در کشور - که بسیار هم حساس است، بسیار هم مهم است - سازوکارهای درستی وجود دارد؛ سازوکار قانون. هیچ مانعی ندارد که شما به یکی علاقه‌مند باشید، بنده به یکی دیگر علاقه‌مند باشم؛ شما به او رأی دهید، من به دیگری رأی دهم؛ بالاخره اکثریتی هست، اقلیتی هست، ضابطه‌ای هست، قانونی هست؛ بر طبق آن عمل خواهد شد. آحاد مردم با هم کدورت بیجا درست نکنند، به خاطر اینکه این به آن علاقه‌مند است، این به آن علاقه‌مند است؛ خب، باشند. خود داوطلبان محترم هم باید رعایت کنند. کار را با حماسه، با شور، با غیرتمندی، اما بدون چالش، بدون منافرت پیش ببرند. ظرافت کار اینجا است که ممکن است سکون و سکوت و جمود و خمودگی وجود نداشته باشد، نشاط باشد، تحرک باشد، در میدان و در عرصه گفتگو باشد - گفتگوهای گرم و داغ - درعین‌حال نفرت‌پراکنی نباشد؛ این می‌شود. این یک نکته‌ای است که آقایان داوطلبان محترم خوب است که رعایت کنند. نکته‌ی دیگر این است که رفتار داوطلبان در ریخت‌وپاش و خرج و تبلیغاتِ زیاد از اندازه‌ی لازم می‌تواند ماها و آحاد مردم را نسبت به آنچه که بعداً پیش خواهد آمد، آگاه و هشیار و بیدار کند. آن کسی که یا از بیت‌المال هزینه می‌کند، یا از پول مشتبه به حرامِ بعضی‌ها استفاده می‌کند، نمی‌تواند اطمینان مردم را جلب کند؛ به این چیزها خیلی باید توجه کرد. در تبلیغات انتخاباتی، در شعارهای انتخاباتی، آنچه که اهمیت دارد، این است که مواضع عزت‌آفرین و صحیح و عاقلانه و حکیمانه‌ی انقلاب و نظام تثبیت شود. مبادا در شعارهایمان، ما به زید و عمرو در خارج از این مرزها یا آدمهائی در داخل مرزها، چراغ سبز نشان دهیم. خب، دشمن کار خودش را دارد می‌کند؛ علیه کسی، علیه کسانی، و بیشتر از همه علیه خود انقلاب و نظام و انتخابات لجن‌پراکنی می‌کند. البته حنجره‌های بی‌تقوائی هم در داخل وجود دارد. در داخل، متأسفانه زبانهای بی‌تقوا، قلمهای بی‌تقوا و حنجره‌های بی‌تقوائی هستند که همان حرفهای دشمن را که به قصد نومید کردن و افسرده کردن مردم گفته می‌شود، تکرار می‌کنند؛ آحاد مردم به این‌ها نباید اعتنائی کنند. فردای این ملت، فردای روشنی است. فردای این انقلاب، فردای عزتمدارانه‌ای است. فردای این کشور و این ملت، فردائی است که ان‌شاءاللّه به توفیق الهی برای همه الگو خواهد شد )بیانات در دانشگاه امام حسین علیه‌السلام1392/03/06)

 


 

پی نوشت:

در حال تهیه فرمول دقیقی برای گزینه یابی اصلح هستم که در چند روز آینده دوستان را از کم و کیف آن مطلع خواهم کرد.

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی