رایگاه

تارنمای دیدمان و اندیشه؛ یادداشت‌های محمدجواد اخوان

رایگاه

تارنمای دیدمان و اندیشه؛ یادداشت‌های محمدجواد اخوان

رایگاه

«فبشر عبادالذین یستمعون القول فیتبعون احسنه»

آن چه می نویسم احتمالا دیدگاه و نظر من است، اما نام تارنمای خود را «رایگاه» نهادم تا مکانی باشد جهت اقتراح و تضارب آرا و خوانندگان محترم خود بیاندیشند و برترین را برگزینند!

کانال من در شبکه اجتماعی تلگرام
https://telegram.me/mjakhavan

طبقه بندی موضوعی
بایگانی

اظهارات هزینه‌زا و مغایر منافع ملی

چهارشنبه, ۴ دی ۱۳۹۲، ۱۱:۴۸ ب.ظ

اظهارات هزینه‌زا و مغایر منافع ملی

حجت‌الاسلام و المسلمین روحانی، رئیس‌جمهور کشورمان، چندی پیش در چهاردهمین همایش تجلیل از پژوهشگران کشور، در ضمن سخنرانی خود به مسئله‌ای اشاره نمود که از جهاتی می‌تواند قابل تأمل باشد. وی با اشاره به نیازمحوری در امر پژوهش گفت: «اگر ما در کشوری زندگی می‌کنیم که فتوای مقام معظم رهبری بر آن است که استفاده از سلاح هسته‌ای، تولید و نگهداری و بهره‌برداری از آن حرام و ممنوع است، آیا پژوهشی بخواهد ما را منتهی کند به دسترسی به سلاح کشتار جمعی از نظر ما قابل قبول و قابل‌احترام است؟»
 
در اینکه فتوای مقام معظم رهبری در خصوص حرمت سلاح کشتار جمعی واضح و بین است و نیز بر اساس گزارش‌های رسمی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی برنامه هسته‌ای جمهوری اسلامی ایران هیچ‌گونه انحرافی به سمت تولید سلاح‌های کشتار جمعی نداشته است، هیچ تردیدی وجود ندارد اما آنچه قابل تأمل است، این نکته است که زمانی که تلاش دشمن برای القای این اتهام دروغین (در خصوص تلاش ایران برای تولید سلاح هسته‌ای است) چه ضرورتی دارد که در یک سخنرانی یک مقام رسمی کشورمان عبارتی دوپهلو وجود داشته باشد که زمینه سوءاستفاده دشمن را فراهم آورد؟

زمانی که رئیس‌جمهور محترم در جمع پژوهشگران کشور، به عنوان انتقاد از پژوهشی یاد می‌کنند که منتهی به سلاح هسته‌ای است، آیا مستمع حق ندارد بپرسد مابه‌ازای خارجی این پژوهش چیست؟ حتی اگر در توجیه خوش‌بینانه تصور کنیم منظور، کشورهای دارای سلاح هسته‌ای است، ارتباط آن به ابتدای جمله که سخن از فتوای رهبر معظم انقلاب است و اشاره به کشور ما است، چگونه توجیه‌پذیر است؟

ضمن احترام به رئیس‌جمهور محترم، به نظر می‌رسد آنچه اتفاق افتاده ‌، یک سهو در کلام است که البته می‌دانیم برخی اشتباهات به ظاهر ساده، گاه هزینه‌های گزافی به دنبال خواهند داشت. واقعیت آن است که با تأسف باید گفت اخیراً بر تعداد چنین اشتباهاتی در سخنان برخی مسئولان و شخصیت‌های تریبون‌دار افزون شده است. همین چندی پیش بود که آقای هاشمی رفسنجانی در سخنانی تصریح نمود که ما به غنی‌سازی 20‌درصد نیازی نداریم. این بیان آقای هاشمی، علاوه بر اینکه غیرکارشناسانه و غیرفنی بود، بیش از آنکه در جهت مصالح نظام باشد، توجیه‌کننده فشار طرف غربی در مذاکرات پیش رو خواهدبود؛ علی‌الخصوص آنکه در متن توافقنامه به مسئله نیازمندی‌های عملی (practical- needs) به عنوان یکی از متغیرهای مهم در توافق نهایی اشاره شده است. از سویی دیگر فارغ از درست یا غلط بودن این نظر، جای این پرسش هست که اساساً چه ضرورتی وجود داشته است که آقای هاشمی رفسنجانی در چنین مسئله تخصصی و خارج از حوزه مسئولیت‌شان، ورود و اظهار نظر نمایند؟

یا مثال دیگر اظهارات غیرکارشناسانه وزیر امور خارجه کشورمان در دانشگاه تهران مبنی بر «توان امریکا در از کار انداختن سیستم دفاعی کشور با یک بمب»(!) بود که علاوه بر آنکه خلاف منافع و امنیت ملی کشورمان ارزیابی می‌گردد، در تشجیع طرف مقابل مؤثر بود، به گونه‌ای که پس از آن می‌بینیم رئیس‌جمهور امریکا بار دیگر گستاخانه از «روی میز بودن همه گزینه‌ها» سخن می‌گوید. مصادیق عدم دقت در بیان جملات بیش از اینهاست. مصادیق ذکر شده و نیز ادعای خالی بودن خزانه و مواردی از این دست حاکی از آن است که روند هزینه‌زایی برای کشورمان به دلیل بی‌توجهی به پیامدهای خارجی حتی یک جمله گویی در حال نهادینه شدن است.

نکته باریک‌تر از مو آن است که یکی از انتقادات جدی حامیان دولت یازدهم به رئیس دولت دهم، همین بی‌دقتی در موضع‌گیری و هزینه‌های ناشی از آن بود. شوربختانه‌تر امروز کسانی که به تجربه خود در دیپلماسی و ادبیات و ظرایف آن می‌بالند، گوی سبقت را در این راه ربوده‌اند. به نظر می‌رسد در عمر 100 روزه از دولت یازدهم، تعداد این سخنان هزینه‌زا از حد معمول بالاتر رفته و در حال آسیب زدن به منافع ملی کشورمان است. در این خصوص لازم می‌نماید دو راهکار کلی در دستور کار قرار گیرد، نخست آنکه از موضع‌گیری افراد غیرمسئول (اعم از افرادی که مسئولیت جاری ندارند یا خارج از حیطه تخصصی افراد) جداً جلوگیری به عمل آید و ثانیاً مسئولان محترم نیز با سنجیدگی بیشتر و ضمن مشورت با مشاوران متخصص و دلسوز منافع ملی به اظهار نظر بپردازند.

همین مطلب:

روزنامه جوان- اظهارات هزینه‌زا و مغایر منافع ملی

نظرات  (۲)

با سلام
این خوشبینانه ترین احتمال ممکن است که فکر کنیم آقایون دچار خطای کلامی شدند اما کسانی که با استفاده از همین ابزار سخنوری ( تا حد زیادی) موفق به گرفتن رای شده اند و از مشاوران و استادان علوم ارتباطات بهره می گیرند، آیا باز احتمال خطا در گفتارشان سهوی است ؟ این سری غلط ها شبیه غلطهای احمدی نژادی و بگم بگم ها و ..... نیست در ضمن این آقایون مهندس نیستند و حقوقدانن و به خوبی از نتایج حرفهای خود با خبرند. باز این جمله دارای ابهام بود اما جوک درآمد بالای نفتی دولت احمدی نژاد که به کرات تکرار شده است را چه می گویید؟ البته باز تاکید کنم که آقایون حقوقدان اند و اقتصاد دان نیستند که برای اعلام درآمد نفتی به هزینه ها و تعیین سال پایه اقتصادی، بالا و پایین رفتن نرخ ارز  و دیگر موارد توجه داشته باشند.
در نتیجه این رجال سیاسی در دو مقوله قابل تصورند:
1. یا می فهمند و با علم مرتکب این اشتباهات می شوند که مصداق کامل عوام فریبی از یک طرف  و از طرف دیگر اگر نگوییم در جبهه دشمن ولی هماهنگ با وی عمل کردن است.
2. یا نادانسته دست به این سخنرانی های پر طمطراق می زنندکه وااسفا که سیاسیون ما در حد یک دانشجوی علوم سیاسی و اقتصادی و ... نمی فهمد که این فاجعه ای بس عظیم تر از قبلی است.

یا علی
"سلام علیکم، ایام سوگواری بر شما تسلیت"
شما دعوتید...

از این به بعد، پایان نامه ها، پروژه ها و تحقیقات مان را با قالب های مذهبی ارائه دهیم.

دانلود رایگان قالب های زیبای مذهبی برای نرم افزار پاورپوینت:
موضوع موردنیاز خود را مطرح کنید تا در صورت امکان قالبی متناسب با موضوع شما طراحی کنیم.

ضمنا با کمال افتخار منتظر انتقاد، پیشنهاد و دیدگاه های شما هستیم.
 یا علی

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی