رایگاه

تارنمای دیدمان و اندیشه؛ یادداشت‌های محمدجواد اخوان

رایگاه

تارنمای دیدمان و اندیشه؛ یادداشت‌های محمدجواد اخوان

رایگاه

«فبشر عبادالذین یستمعون القول فیتبعون احسنه»

آن چه می نویسم احتمالا دیدگاه و نظر من است، اما نام تارنمای خود را «رایگاه» نهادم تا مکانی باشد جهت اقتراح و تضارب آرا و خوانندگان محترم خود بیاندیشند و برترین را برگزینند!

کانال من در شبکه اجتماعی تلگرام
https://telegram.me/mjakhavan

طبقه بندی موضوعی
بایگانی

رسانه ملی و سانسور نام هاشمی در اعترافات!

شنبه, ۱۷ مرداد ۱۳۸۸، ۱۰:۳۴ ب.ظ


رسانه ملی و سانسور نام هاشمی در اعترافات!

هفته گذشته که فیلم اعترافات دادگاه محمدعلی ابطحی و عطریانفر و نیز جلسه کنفرانس خبری پس از دادگاه آن در از سیما پخش شد، بارزترین نکته ای توجه همه بینندگان را به خود جلب می کرد سانسور کردن نام هاشمی رفسنجانی در این اعترافات بود.

هاشمی

 

 ابطحی که به نظر نادم و شاید هم نگران می نمود تلاش کرد تا بخشی از لایه های پنهان حرکت مخملین سبز(!) را نمایان سازد. او به نقش پشت پرده افرادی چون سیدمحمد خاتمی و اکبر هاشمی رفسنجانی اشاره کرد.

او در خصوص نقش هاشمی گفت:«پس از انتخابات در جلسه مشترکی هاشمی رفسنجانی، موسوی و خاتمی با هم قسم شدند که پشت یکدیگر را خالی نکنند و بنده نمی‌دانم که این تنها نگذاشتن و یاری کردن یکدیگر پس از 11 میلیون فاصله برای چه بود.» 

و البته به نیت هاشمی این گونه اشاره کرد:
«هاشمی در ذهن خود قصد انتقام از احمدی‌نژاد و مقام معظم رهبری را داشت؛ این‌ها همه مسائلی بود که در ذهن موسوی به عنوان توهم همراهی شکل گرفته بود. »

البته صداوسیما نیز در برخورد با این مسئله بسیاری محافظه کارانه و گزینشی عمل کرد. در اولین بخش های خبری سیما این جملات ابطحی پخش می شد و البته صدای وی در مقطعی قطع می شد که البته هر مخاطب غیر مطلعی نیز می توانست به خوبی تشخیص دهد که کلمکات محذوف اشاره به نام هاشمی است. البته در پخش کامل اعترافات ابطحی در دادگاه در شامگاه یکشنبه از شبکه سوم سیما شاهد حذف کلی جملاتی بودیم که در آن ها اشاره به نام هاشمی شده بود.

هاشمی و کروبی

اما به راستی چرا صداوسیما بخشهای مربوط به هاشمی اعترافات را سانسور کرد؟

شاید علت این امر را تکذیبیه دفتر رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام  بدانیم که در آن  بخشی از سخنان محمد علی ابطحی در جلسه دادگاه مبنی هم قسم شدن هاشمی رفسنجانی با خاتمی و موسوی برای پشتیبانی از هم را کذب محض دانست.

دفتر هاشمی رفسنجانی در این اطلاعیه تاکید کرد : «با توجه به اظهارات یکی از بازداشت شدگان اخیر در خصوص هم قسم شدن آیت الله هاشمی رفسنجانی با آقایان خاتمی و موسوی در جهت پشتیبانی از همدیگر، به اطلاع می رساند این خبر از اساس کذب محض است و معلوم نیست در چه شرایط و ملاحظاتی بیان شده است.»

البته نویسندگان بیانیه هاشمی نتوانستند ناراحتی خود را از اعترافات ضد هاشمی ابطحی پنهان نمایند: «انشاءالله همه ما در بیان مطالب و همچنین اعتراف گرفتن از بازداشت شدگان اخیر برای خوشایندی یک جریان خاص، اصل و اساس نظام را زیر سئوال نبریم.»

اما آیا واقعا دلیل اصلی سانسور نام هاشمی در اعترافات این بود؟

از اشخاص دیگری همچون سیدمحمد خاتمی و میرحسین موسوی نیز نام برده شد و البته هر کدام آن ها به گئنه ای این اظهارات را تکذیب کردند، امام نامشان حذف نشد...

شاید بتوان علت را در جای دیگر یافت...

شاید در ریشه یابی علت این امر به دنبال نام مدیرانی از صداوسیما که ارادت ویژه ای به هاشمی دارند بود. مدیرانی هم چون مرتضی میرباقری، معاون کنونی سیما (که شایعه ارتقای او به قائم مقامی صداوسیما در محافل خبری شنیده شده و گفته می شود در صورت رفتن ضرغامی به وزارت ارشاد، نام او در میان گزینه های ریاست این سازمان جای می گیرد) هنوز آن قدر به هاشمی ارادت وعلاقه دارند که دستور دهند تا نام هاشمی از اعترافات حذف گردد، هر چند این مسئله به بهای پنهان نمودن حقایقی بدین وضوح تمام شده و رسانه ملی در فضای رقبتی امروز، مخاطب خود را از دست دهد.

مدیران سیما به آن اندازه به هاشمی ارادت دارند که نگذارند فضای ضدهاشمی ( که بعد از مناظره های انتخاباتی رشد یافته بود) باز در جامعه گسترش یابد.

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی