نه به آن و نه به این
ای کاش برخی همانقدر که در داخل از موضوع بالا هستند در مقابل خارجی ها هم ...!
ای کاش برخی همانقدر که در داخل از موضوع بالا هستند در مقابل خارجی ها هم ...!
درگذشت نلسون ماندلا، رهبر مبارزات مردم آفریقای جنوبی علیه نژادپرستی که صدر خبرهای رسانههای جهان را به خود اختصاص داد، از جنبهای بهانهای شد برای کسانی که به هر دستاویزی چنگ میزنند تا مسیر بازگشت خود به قدرت را هموار میکنند. اینان با طرح موضوع برخورد ماندلا پس از سقوط رژیم نژادپرست حاکم در عفو نیروهای مخالف، تلاش نمودند تا زمزمههای گذشت از گناهان جبرانناپذیر فتنهگران را طرح نمایند. هرچند این جریانات سیاسی تعمداً تنها بر روی بخش خاصی از زندگی و بینش ماندلا که مربوط به حوزه داخلی و تعامل داخلی است، تأکید میکنند، اما مروری بر رویکرد بینالمللی ماندلا و نوع مواجهه وی با قدرتهای استکباری، روشنگر آن است که اساساً شباهت چندانی میان منش و رویکرد شخصی همچون ماندلا و به اصطلاح اصلاحطلبان داخل کشور وجود ندارد.
این روزها که جنجال بر سر گزارش بحث برانگیز 100روزه رئیس جمهور که اتفاقاً بیشتر بر بررسی کارنامه دولت دهم گذشت، در محافل سیاسی و رسانهای درگرفته و البته واکنش رئیس جمهور سابق را نیز به دنبال داشته است بد نیست چند نکته ای در حاشیه ای این مناقشه را مورد اشاره قرار دهم:
سنت الهی این چنین است که کسانی مصداق واقعی آیه شریفه «إِنَّ الَّذِینَ قَالُوا رَبُّنَا اللَّهُ ثُمَّ اسْتَقَامُوا تَتَنَزَّلُ عَلَیْهِمُ الْمَلَائِکَهُ أَلَّا تَخَافُوا وَ لَا تَحْزَنُوا و َأَبْشِرُوا بِالْجَنَّهِ الَّتِی کُنتُمْ تُوعَدُونَ» هستند که با زحمات و تحمل دشواریها، گاه مسیر تاریخ را عوض میکنند و حماسههای ماندگاری را رقم میزنند.
چند نکته در باب توافق اخیر
در باب توافق اخیر ایران و 3+3 (5+1) بحثهای بسیاری شده است، منباب ورود به بحث بنده نیز به چند نکته قابل تأمل اشاره می نمایم:
رهبر معظم انقلاب اسلامی، در دیدار اخیر با بسیجیان، با اشاره به تقابل راهبردی نظام اسلامی با نظام سلطه، به مبانی استکبارستیزی در معارف دینی پرداخته و فرمودند: «آنچه نقطهى مقابل نظام اسلامى است، استکبار است. جهتگیرى خصومتهاى نظام اسلامى با نظام استکبار است؛ ما با استکبار مخالفیم، ما با استکبار مبارزه میکنیم. استکبار یک واژهى قرآنى است که در قرآن دربارهى امثال فرعون و گروههاى بدخواه و معارض حق و حقیقت به کار رفته است. استکبار در گذشته هم بوده است، تا امروز هم وجود دارد. استخوانبندى استکبار در همهى دورهها یکى است؛ البته شیوهها و خصوصیات و روشها در هر زمانى تفاوت میکند. امروز هم نظام استکبارى وجود دارد؛ رأس استکبار هم در دنیا، دولت ایالات متحدهى آمریکاست. استکبار را باید بشناسیم، خصوصیات استکبار را باید بدانیم، عملکرد و جهتگیرىِ استکبار را باید بدانیم تا بتوانیم خردمندانه رفتار خودمان را در مقابل او تنظیم کنیم. ما با برخورد غیرخردمندانه در همهى عرصهها مخالفیم؛ ما معتقدیم در همهى عرصهها، در همهى برنامهریزىها، در همهى جهتگیرىهاى جمعى و فردى باید با درایت و حکمت عمل کرد. اگر صحنه را نشناسیم، اگر دوست را نشناسیم، دشمن را نشناسیم، اگر امروز نظام سلطه را نشناسیم، استکبار را نشناسیم، چطور میتوانیم با حکمت و درایت حرکت کنیم؟ چطور میتوانیم درست برنامهریزى کنیم؟ لذا باید بشناسیم.»[1] در این یادداشت کوشیده خواهد شد تا در تبیین بیان معظمله به صورتی گذرا نیمنگاهی به مفهوم استکبار و استکبارستیزی در معارف دینی پرداخته شود.
نام او را دیگر همه شنیده ایم، هرچند که در طول حیاتش اصرار بر گمنامی داشت. «پدر صنعت موشکی ایران»، «او که نابودی اسرائیل را آرزومند بود» ... «سرلشگر پاسدار شهید مهندس حاج حسن مقدم»
انچه که مدت زیادی نیست، توفیق یافته ام از زندگی آن شهید بزرگوار دریابم ان است که این شهید بزرگوار نیز در حقیقت از شهدای دانشآموخته دانشگاه صنعتی خواجه نصیرالدین طوسی به شمار می آید و این برای بنده که از دانشآموختگان این دانشگاه هستم موجبات افتخار و سربلندی است.
چندی پیش رسانهها از قول وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، جناب آفای علی جنتی سخنانی مبنی بر مجرمانه ندانستن فعالیت در شبکه اجتماعی فیسبوک خبری منتشر نمودند که از جهاتی محل تأمل بوده و لازم است نکاتی در باب آن مورد اشاره قرار گیرد: